• tahira

Vilket sätt att ge småbarn mat tror du är bäst?

För att förtydliga:

Alt 1 - Hälla upp en rejäl portion mat och låta barnet äta tills det är mätt, dvs inget krav på att barnet ska äta upp.

Alt 2- Hälla upp så mycket mat man tycket är lämpligt och försöka få barnet att äta upp allt (vare sig mer eller mindre).

Det finns naturligtvis för och nackdelar med båda metoderna t.ex. med alt 1 kanske barnet kinkar med maten lättare eftersom det inte vet hur mycket de ska äta, medan de i alt 2 vänjer sig vid en viss mängd mat. Eller så kinkar de kanske mer med alt 2 eftersom de känner för stor press på sig?

Vad tror ni?

Detta gäller framförallt småbarn i åldrarna 6 - 24 månader.

If you can't be good, be careful
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 21:41:49:
    Med rejäl menar jag bara att man kanske lägger upp mer än vad man förväntar sig att barnet ska äta. Men strunta i "rejäl" det är inte så viktigt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-29 10:53:33:
    Det finns naturligtvis nästan lika många metoder att få sina barn att äta, som det finns föräldrar. Jag har försökt dela upp dessa metoder i två alternativ, det kanske inte överrenstämmer precis med hur ni gör, men jag är framförallt intresserad av inställningen till mat.

Alt 2 behöver alltså inte ha något med 'tvång' att göra, utan helt enkelt att man anser att ens barn ska äta en viss mängd mat.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket sätt att ge småbarn mat tror du är bäst?
  • SaramedM

Alt 1; aldrig kommer jag att tvinga M att äta eller att äta upp

Varför skulle barnet kinka? Det äter tills det är mätt, varken mer eller mindre!

• Amorella

Jag svarade alternativ 1, men att anpassa maten efter barnet innebär att jag inte häller upp en "rejäl" portion utan ungefär en så liten portion som jag tror min tjej vill ha. Äter hon mindre - ingen fara. Vill hon ha mer - fyll på med grönsaker, frukt och yoghurt.

Alternativ 2 verkar märkligt?! Hur kan en annan person "lära" barnet hur mycket som är lämpligt? Det känner väl själv när det inte är mer hungrigt? Det kan väl inte föräldern göra? Tvång och matlust går inte hand i hand...

• Flamma

Vi kör alternativ 1... med lite undantag i bland, detta p.g.a. att han har haft så svårt att gå upp ivikt, samt vart riktigt kinkig med maten. Vill ju att han ska växa å bli stoooor!

• Jessica24
    Alternativ 1.
    Skulle ALDRIG tvinga i mitt lilla barn mat, finns inget värre.
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Det ljuva livet

Jag tror att hunger är en drift och tvingar aldrig mina söner att äta. (luras lite ibland däremot )

Mamma³
  • klickann

1. Skulle ALDRIG tjata på mina barn om mat. Jag lagar mat och ger dem på tallrik. SEn är det upp till dem om de äter 0 tuggor eller 20 eller allt....

• glasbubblan

Att tvinga i barnet mat kan väl bara sluta på ett sätt - en negativ spiral som gör att barnet associerar mat med tvång och obehag, och varje förälder vill väl ändå att barnet ska ha en sund relation till mat! Det finns redan så många som har olika typer av "matångest"...

• Tigger is a she

Inget av alternativen

Jag skulle aldrig ställa fram en rejäl portion framför någon - jag skulle ställa fram en "lagom" portion och sedan får barnet äta så mycket det vill. Vill det ha mer får det mer, vill det ha mindre behöver det inte äta upp allt (men först kollar jag så det verkligen är mättnad som avgör om barnet vägrar äta mer eller om det bara är en nyck).

• Syster Dyster

Jag lägger upp så mycket som mina barn brukar äta, och sen får de äta tills de blir mätta (äter de upp allt fyller jag på med mer).

• Cia o krabaten

Jag häller upp vad jag tycker är lagom (Inte en REJÄL portion) och så äter 1,5-åringen så mycket hon vill. Ibland nästan inget och ibland 3 portioner!

Svar på tråden Vilket sätt att ge småbarn mat tror du är bäst?