Vilket sätt att ge småbarn mat tror du är bäst?
För att förtydliga:
Alt 1 - Hälla upp en rejäl portion mat och låta barnet äta tills det är mätt, dvs inget krav på att barnet ska äta upp.
Alt 2- Hälla upp så mycket mat man tycket är lämpligt och försöka få barnet att äta upp allt (vare sig mer eller mindre).
Det finns naturligtvis för och nackdelar med båda metoderna t.ex. med alt 1 kanske barnet kinkar med maten lättare eftersom det inte vet hur mycket de ska äta, medan de i alt 2 vänjer sig vid en viss mängd mat. Eller så kinkar de kanske mer med alt 2 eftersom de känner för stor press på sig?
Vad tror ni?
Detta gäller framförallt småbarn i åldrarna 6 - 24 månader.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-28 21:41:49:
Med rejäl menar jag bara att man kanske lägger upp mer än vad man förväntar sig att barnet ska äta. Men strunta i "rejäl" det är inte så viktigt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-29 10:53:33:
Det finns naturligtvis nästan lika många metoder att få sina barn att äta, som det finns föräldrar. Jag har försökt dela upp dessa metoder i två alternativ, det kanske inte överrenstämmer precis med hur ni gör, men jag är framförallt intresserad av inställningen till mat.
Alt 2 behöver alltså inte ha något med 'tvång' att göra, utan helt enkelt att man anser att ens barn ska äta en viss mängd mat.