• Skrinda

Giftig fläder?

På vår gård finns det stora fläderbuskar vid sandlådorna och nu rasar det ned klasar med bär från dem, självklart har dottern bestämt sig för att hon SKA hinna smaka på dessa övermogna äckliga bär innan vintern är här Så jag undrar hur man vet om det är giftig eller ofarlig fläder? Bären är svarta.

Undrar också hur tusan man får bort fläckar från dessa bär... Fick en sprillans ny tröja sabbad igår. Galltvål fungerar iaf inte

Någon som kan hjälpa med båda eller en av frågorna?

• Svar på tråden Giftig fläder?
  • familyfour
    Bären kan användas till gelé, saft, marinad eller chutney. De kan även dryga ut andra bär i saft. I industritillverkade safter ingår ofta importerade fläderbär.
    Tänk på att det endast är blommor och bär som kan användas på flädern. Resten, blad, bark m.m. är giftigt.
  • Skrinda

Tack tjejer! Då behöver jag inte vara fullt så nojjig när vi är ute och gräver i sandlådan (utom när jag är rädd om kläderna)

• sanna77

Fläckar av blåbär och björnbär blir man av med genom att lägga kläderna i blöt i lite mjölk, sen tvättar man som vanligt. Kanske kan det fungera på fläderbär med, som också är mörka?

• isisisis

Om du klipper en kvist och kollar inuti,så är märgen rosa på den giftiga men vit på den vanliga.
    Klasarna är inte flata på den giftiga utan toppställda!!

Svar på tråden Giftig fläder?