• Nervis

skulle ni kunna tänka er att låta ert barn bli barnmodell?

Läste en artickel i Vi föräldrar om det...

Har alltid funderat på vilka som låter sina barn bli barnmodell och varför. Finns inte risken att de "fastnar" i kroppstänkandet och så? Jag fattar ju att i sverige är det väl inte samma hysteri som tex i USA men barn snappar ju upp allt och alla runt sig så nog borde de väl suga åt sig av intrycken kring själva plåtningen? Och om de skulle börja bli bortvalda efter tag, hur förklarar man det för en 4 åring?

Självklart tycker jag att min dotter skulle passa utmärkt som modell, så söt som hon är så jag skall erkänna att jag tänkt tanken någon gång. Men nackdelarna gör att jag känner mig tveksam. Dessutom bor man ju i byhåla så möjligheterna är ju ändå begränsade

Men jag är intressarad av hur ni tänker i frågan och även om någon här har barn som är barnmodell.

Jag dömer verkligen ingen, känns någonstans som ens eget val, men jag skulle vilja vidga mina vyer lite. Känns mest som om jag har en massa fördomar och de är ju allyid lika roliga att få mosade

• Svar på tråden skulle ni kunna tänka er att låta ert barn bli barnmodell?
  • Jasusu

jag o mina syskon har varit barnmodeller och statister och vi blev anlitade för olika saker.
    Vi tyckte det var jätte kul!
    Ja..det kunde vara liiite jobbigt om 2 av 3 fick jobb...eller ja det var lite jobbigt om bara 1 av oss blev vald för man vill ju sååå gärna vara med.
    Men det var aldrig jobbigt om ingen av oss blev valda.

Vi hade ju våra sporter att falla tillbaka på..så vi satt ju inte och väntade på jobb.

• Duttur

Har lekt lite med tanken också. Läste om en mamma i USA som sålde reklamplats på sitt barn. Hon tryckte upp jumprar med företagets namn som barnet fick ha på sig. Och varför inte?! Lika gärna som du betalar för att ditt barn har en jumper som det står Nike eller något annat märke på så får du betalt för att det står ett företag. Sedan är det väl upp till föräldern att välja vilka företag som hon/han anser är OK att göra reklam för.
    Håller med om att den svåra biten är om de nu blir "ratade" när de är så stora att de förstår vad det handlar om. Hur förklarar man det på ett bra sätt som inte förstör deras självförtroende? Det är troligtvis en fråga jag inte behöver svar på, för det blir nog inget modelljobb för min dotter. Hon får nog nöja sig med att bli fotad av oss. Och vi kommer ju aldrig rata henne som fotomodell.

• markattan

bara barnet vill så...jag kommer aldrig att påtvinga mina barn ngt bara för att uppnå mina drömmar

• Majsan70

Självklart skulle det vara kul. Om barnet själv tyckte det förvisso.
    Min stora tös som fyller 12 år i början av nästa år, har velat bli modell sen hon var 5 år.

• klickann

Ja. Om barnet har rätt personlighet för det och gillar det! Och sen måste det ju vara i lagom mängd och att man prioriterar andra saker före som tex barnkalas och så. Men visst- varför inte?

• Coursell

Visst skulle jag kunna tänka mig det Här i sverige är det ju inte som i usa.
    Min ena dotter skulle älska att få posera framför kameran.

• Atikin65

Nervis:Det kanske var om oss du läste?De"nackdelarna" man så ofta läsa läser om finns oftast bara i okunniga människors fatansier...Vet inte vilka "intryck kring själva plåtningen" du tänker på, men plåtningar med barn och hela "banrmodellvärlden" går inte att jämföra med vuxenmodeller eller den modellvärlden eller "skönhetsmissarna" i USA...det finns liksom inget som inte är barnvänligt runt en fotografering....och biten med att blir bortvald...mina håller inte reda på vad de profilmar för eller vilka roller/jobb de får...det hänger väl lite på hur mycket vikt man lägga i det hela som vuxen...att barnen vet från början att det inte har med de att göra om de inte passa för just det jobbet....så jag /vi har bara positiva minner/upplevelse än så länge...de som är mot det hela är oftast de som inte ens vet var det handlar om

• Elis är min kärlek

Nej, absolut inte. Har själv jobbat som modell både hemma och i de flesta andra storstäder i Europa sedan jag var 14år och tycker i det stora hela att det är en sjuk bransch där barn absolut inte ska vara!!

• Atikin65

Elis:Vad anser du vara sjuk inom barnmodellbranschen?Fast om du var 14år när du började, så jobbar du väl inte som barnmodell heller?

Svar på tråden skulle ni kunna tänka er att låta ert barn bli barnmodell?