• Amorella

Åkpåse när barnet sover ute på dagis på vintern?

Min tjej (1 ½ år) ska sova ute på dagis hela vintern. Idag är det 6 plusgrader här och egentligen borde vi har tagit med en åkpåse till dagis redan nu visade det sig... Jag började därför fundera på vad som egentligen krävs när det är riktigt kallt, typ 20 minusgrader.

Vi har en Teutonia mjuklift omgjord till åkpåse med tillhörande vindskydd. I åkpåsen har vi en lammfäll och en tjock filt. Räcker det? Eller måste man investera i en dyrare åkpåse? Vad har ni andra norrlänningar i era vagnar på vintern?

Jag antar att hon kommer att sova i sin vinteroverall.

• Svar på tråden Åkpåse när barnet sover ute på dagis på vintern?
  • jesber

jag har lyxat till det o köpt en voksipåse, dock ej den dyraste, utan den i polyester.
    Idag sover min tjej ute i tjock fleecefilt och vindskydd. Här i Ö-sund är det 10 grader idag. I vinter ska hon sova i fleeceoverall och voksipåse.

• Lilla Linnéa

Tjenare! Här är en till Östersundsbo! På vår förskola används sovsäckar. Dom är jättevarma! Man köper en stor sovsäck så kan den vikas dubbel när det är kallt på vintern. Det fungerar hur bra som helst. Åkpåsarna brukar barnen hinna växa ur innan de slutar sova på dagis. När sonen var liten hade jag en lammskinnspåse men den växte han ur ganska snabbt.

• Norahs mamma

Jag vet inte ännu hur de gör min dotters dagis, men jag har en Voksipåse som jag nog kommer ta med dit...
    Med den behöver hon ju inte ens några ytterkläder utan det räcker med mössa

• Miss Lau

På vår förskola har de som regel att barnen inte sover ute om det är kallare än -15. D

De flesta hos oss har vanliga sovsäckar i barnmodell till sina vagnar. Då finns det gott om plats och det går att "dra upp" ordentligt runt barnet och de kan de ha tills de slutar sova middag.

• Lilla Linnéa

Samma här. gränsen går vid -15.

• Amorella

Tack för alla svaren!
    Jag tror att sambon får kolla vad de rekommenderar. På shoppinglistan som vi fick vid inskolningen står det bara "åkpåse", så jag har varit helt inställd på att den vi har duger. Men börjar de ha den redan vid +5 grader är ju frågan om den räcker vid -20 grader - eller -15 grader eller vad det nu blir...
    Jag tror inte de kan låta barnen sova inne. Det är tio 1- och 2-åringar som i så fall tre vuxna ska söva på madrasser...

• Norahs mamma

Amorella:
    På min mammas dagis är det 16 barn som sover och 3 personal, men all personal har inte hand om vilan så det går nog

• Amorella

Ja, det går nog på ett eller annat sätt, fast jag ser framför mig hur hela knattegänget bara springer runt och härjar och hoppar på madrasserna. De är ju inte vana att sova på madrass inomhus. Hehe, fast det är ju inte mitt problem!

• feather

Hej
    Jag bor i Luleå och här blir det kallt...kan bli -30 utan problem, här används ofta voksipåsar, helt oslagbara!!
    www.voksi.com

• snusans mamma

På förskolan där jag jobbar har vi köpt in sovsäckar till de barn som sovit ute . Hemmet har fått ta med egna men det har inte varit något tvång . De har varit varma och sköna och detta är i Norrbotten.

• Granbarr

De dagar det är alldeles för kallt att sova ute så brukar barnen få sova inne i vagnen.

Fårskinn, åkpåse och tjock filt/ täcke utanpå räcker långt! Ett fleeceställ och tjocka socar, vantar och mössa så brukar det räcka för barnen.
    Iaf i "mellersta" norrland.

• Sar

Många här använder sovsäck till barnen, där har du angivet hur mycket kyla sovsäcken tål. Med en fårskinnsfäll underst kommer de att sova utmärkt. Voksipåse är väl annars ett bra alternativ, brukar säljas för 500-1000 begagnat på blocket.

• isgras

juniorsovsäck från jysk.
    Vårt förra dagis hade köpt in det till al barn. De la lammskinn i botten, sovsäck och ev en varmare filt (typ ylle) över. Barnen har sina vanliga kläder, fleeceset, mössa, vantar och sockor.
    De sov ute till -25 tror jag. Under de tre år vi hade barn där sov de aldrig inne.

Svar på tråden Åkpåse när barnet sover ute på dagis på vintern?