• jassikan

Mått på fläktkåpa till 60 cm häll

Vi håller på att renovera köket, men har inte köpt häll och fläktkåpa än. Vi ska ha en frihängande kåpa.

Men nu har vi lite beslutsångest, en av vitvaruhandlarna vi varit hos säger - "man kan inte ha en 90 cm kåpa till en 60 cm häll, det ser konstigt ut. Då är det bättre att välja en 75 cm häll." Enligt samma handlare är det vanligast att välja en 75 cm häll till en 90 cm fläktkåpa.

Ni som har en 60 cm häll - vilket mått (bredd) har ni på kåpan? 60 eller 90 cm, eller annat?

Eller har ni en 75 cm häll och en 90 cm kåpa?

Vill gärna hör vad ni tycker och tänker, och hur ni valt att göra.

• Svar på tråden Mått på fläktkåpa till 60 cm häll
  • Älgen

vi har 60 cm spis och 90 cm fläkt. på ena sidan om fläkten har vi väggskåp och på den andra sidan har vi kaklat väggen.
    jag tycker det är fint med stor fläkt, det är en prydnad och det blir mäktigt intryck. vi håller på att renovera nu och ska ha så igen.

• modesty

Beror väl på lite hur köket ser ut i övrigt.. Ett litet kök passar nog inte med en 90´s, men har du ett stort så kanske. Vi hade tänkt byta kök i vårt gamla hus, där skulle det bli en 60´s häll och en 70´s kåpa. Jag tycker du ska ta en som bara är aningen större än hällen, inte en 90´s...

• jassikan

Vårat kök är ganska stort Vi har cirka 30 m², med matrumsdelen inräknad.
    Häll och fläkt ska sitta med baksidan vänd mot matbordet. Ingen ö, men från ett u kan man väl säga.

Till den ena sidoväggen är det knappt 1 meter (från hällens kant) och till den andra cirka 2,3 meter. Det enda som kommer att finnas mot matbordet, i luften, är alltså fläkten.
    Hmm... *skratt* hoppas någon förstår någotsånär

• modesty

Oj, härligt med så stort kök Ja då kan du ju utan problem ha en större kåpa! ..hihi, jo jag tror jag förstår hur du menar *s*
    Lycka till med det nya köket !!

• jassikan

Jo, det är jättekul och trevligt med ett regält kök.

Enda nackdelen jag kan komma på just nu är att totalkostnaden för inredningen - skåp, bänkar etc. blir lite saftig eftersom det är så stort.

Det jag mest längtar efter just nu är faktiskt en helt vanlig diskho. Det skulle vara lyx just nu.
    Kyl, frys och mikro står i vardagsrummet bredvid tv:n.
    Använder tvättstället i badrummet som diskho för tillfället, osmidigt som sjutton.
    Det känns som det är kaos både här och där just nu, kartonger och prylar överallt.

• Änglaplinga

vi ska 60häll till 60 spishäll, litet kök förövrigt

• Dundermamman

Vi ska också renovera köket,nu innan jul är det tänkt!
    Vi ska ha en frihängande fläkt som är 90 cm bred till en häll som är 60 cm. Det rekommenderade vår vitvaruhandlare oss (elkedjan),då en fritt hängade fläkt behöver en större uppsugningsförmåga! Detta för att vid användandet av en frihängande fläkt finns ingen vägg bakom spisen, där matoset stoppar! Tänk också på att ni inte köper en fläkt med för dålig luftkapacitet. Den vi ska ha har 1000 kubik/timmen i luftmängd.

• jassikan

Vi var på en av Hemmabutikerna, och där verkar de alla eniga (hela personalen typ) om att man inte "kan" ha en 90 kåpa till en 60 häll.

Det är ju inte så ofta man köper ny häll/kåpa, så det är inte så lätt att veta. Vi hade egentligen bestämt oss för 90 cm kåpa till 60 cm häll, men man blir ju osäker när de säger så.
    De tycker bestämt att vi ska ha en 75 cm häll till vår 90 kåpa, men är det värt det?! Det finns inte så många sådana, så de kostar ganska mkt.

Förut hade vi en vanlig hedelig spis, med vanliga plattor och en vägghängd vanlig fläkt (i köksskåp).
    Men nu är väggen borta, så det går inte att ens ha en vägghängd längre.

Ja, kapaciteten är viktig. Vi vill ju inte ha in all matos i matrumsdelen och vidare in i vardagsrummet.
    Men sen är det ju också viktigt att tänka på hur mycket de låter. En del låter väldigt mycket (hög db).

• Tildamamman

Har precis renoverat vårt kök och vi har en 60 spis och till det en frihängande fält med glasskiva på 100cm. Ser inte ett dugg konstigt ut, hade snarare sett konstigt ut med mindre.

Håller på att uppdatera hemsidan nu som om 10 minuter kan du själv beskåda på www.nejbo.com/bebban&vovvs

• myskatt

Klart de vill att ni ska ha en 75 häll till en 90 kåpa, det blir ju dyrare .

Det syns inte så bra men här är det 90 kåpa och 60 häll.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Älgen

vi har 90cm fläkt nu till en 60 cm spis. ser snyggt ut, inte det minsta konstigt.

• cornelia2

Jag har en 90 fläkt till en 60 häll. Inte ett dugg konstigt. 15cm överhäng på vardera sida är inte så mycket.

Vill du ha en 90 fläkt, sätt in det oavsett vad vitvaruhandlarna säger. De har oftast ingen koll ialla fall.

• jassikan

Tack för bildvisningar och kommentarer

Det blir nog en 90 cm fläkt till en 60 cm häll trots allt.
    Jag tycker inte heller det ser konstigt ut, men men...
    Hällen kommer att vara på nästan samma ställe som spisen är på bild: koksrivning.jpg (se galleri), men väggen finns alltså inte längre.

Tildamamman>
    Fint! Lustigt, vi ska ha exakt likadana barstolar (tror jag..., de ser så ut).

Än så länge har vi bara kommit till färdigt tak. Som ni kan se i mitt bildgalleri så har vi verkligen rivit ut allt, t.o.m. golvet.
    Men i veckan ska det bli nya fönster och tapeter i varje fall

• Tildamamman

Huu, jag ryser nästan när jag ser ert urrivna kök... Men det är värt allt arbete!

Svar på tråden Mått på fläktkåpa till 60 cm häll