Inlägg från: jassikan |Visa alla inlägg
  • jassikan

Mått på fläktkåpa till 60 cm häll

Vi håller på att renovera köket, men har inte köpt häll och fläktkåpa än. Vi ska ha en frihängande kåpa.

Men nu har vi lite beslutsångest, en av vitvaruhandlarna vi varit hos säger - "man kan inte ha en 90 cm kåpa till en 60 cm häll, det ser konstigt ut. Då är det bättre att välja en 75 cm häll." Enligt samma handlare är det vanligast att välja en 75 cm häll till en 90 cm fläktkåpa.

Ni som har en 60 cm häll - vilket mått (bredd) har ni på kåpan? 60 eller 90 cm, eller annat?

Eller har ni en 75 cm häll och en 90 cm kåpa?

Vill gärna hör vad ni tycker och tänker, och hur ni valt att göra.

• Svar på tråden Mått på fläktkåpa till 60 cm häll
  • jassikan

Vårat kök är ganska stort Vi har cirka 30 m², med matrumsdelen inräknad.
    Häll och fläkt ska sitta med baksidan vänd mot matbordet. Ingen ö, men från ett u kan man väl säga.

Till den ena sidoväggen är det knappt 1 meter (från hällens kant) och till den andra cirka 2,3 meter. Det enda som kommer att finnas mot matbordet, i luften, är alltså fläkten.
    Hmm... *skratt* hoppas någon förstår någotsånär

• jassikan

Jo, det är jättekul och trevligt med ett regält kök.

Enda nackdelen jag kan komma på just nu är att totalkostnaden för inredningen - skåp, bänkar etc. blir lite saftig eftersom det är så stort.

Det jag mest längtar efter just nu är faktiskt en helt vanlig diskho. Det skulle vara lyx just nu.
    Kyl, frys och mikro står i vardagsrummet bredvid tv:n.
    Använder tvättstället i badrummet som diskho för tillfället, osmidigt som sjutton.
    Det känns som det är kaos både här och där just nu, kartonger och prylar överallt.

• jassikan

Vi var på en av Hemmabutikerna, och där verkar de alla eniga (hela personalen typ) om att man inte "kan" ha en 90 kåpa till en 60 häll.

Det är ju inte så ofta man köper ny häll/kåpa, så det är inte så lätt att veta. Vi hade egentligen bestämt oss för 90 cm kåpa till 60 cm häll, men man blir ju osäker när de säger så.
    De tycker bestämt att vi ska ha en 75 cm häll till vår 90 kåpa, men är det värt det?! Det finns inte så många sådana, så de kostar ganska mkt.

Förut hade vi en vanlig hedelig spis, med vanliga plattor och en vägghängd vanlig fläkt (i köksskåp).
    Men nu är väggen borta, så det går inte att ens ha en vägghängd längre.

Ja, kapaciteten är viktig. Vi vill ju inte ha in all matos i matrumsdelen och vidare in i vardagsrummet.
    Men sen är det ju också viktigt att tänka på hur mycket de låter. En del låter väldigt mycket (hög db).

• jassikan

Tack för bildvisningar och kommentarer

Det blir nog en 90 cm fläkt till en 60 cm häll trots allt.
    Jag tycker inte heller det ser konstigt ut, men men...
    Hällen kommer att vara på nästan samma ställe som spisen är på bild: koksrivning.jpg (se galleri), men väggen finns alltså inte längre.

Tildamamman>
    Fint! Lustigt, vi ska ha exakt likadana barstolar (tror jag..., de ser så ut).

Än så länge har vi bara kommit till färdigt tak. Som ni kan se i mitt bildgalleri så har vi verkligen rivit ut allt, t.o.m. golvet.
    Men i veckan ska det bli nya fönster och tapeter i varje fall

Svar på tråden Mått på fläktkåpa till 60 cm häll