Chili con carne
Någon som vill dela med sig av ett smaskigt recept?
Någon som vill dela med sig av ett smaskigt recept?
Kan man göra på fler än ett sätt?
500 g Köttfärs
4 burkar vita bönor i tomatsås
1-2 burkar passerade eller krossade tomater
Stek köttfärsen i fett. Blanda i vita bönor, tomater och lite buljong.
Krydda med MASSOR av paprikapulver, chilipulver och salt och peppar.
Ska helst koka flera timmar för att bli riktigt smaskigt!!!
Personligen tycker jag det ska ätas med vitt bröd, andra föredrar ris.. *ryser*
Jodå Pejgan, det finns så måååånga sätt! Finns tom tävlingar i bästa receptet
Fler recept, tack!
Jag brukar börja med att skära paprika (gul och röd oftast) och gul lök. Detta fräser jag i grytan en stund. I med köttfärsen och stek klart.
Sen i med krossade tomater, chilisås och MYCKET chilipulver och paprikapulver och salt och peppar om man vill. Andra kryddor gå ju också bra!
På slutet tillsätter jag vita bönor (oftast bara en burk beroende på hur mycket köttfärs jag gör på).
Jättegott! Mmmmmmmmm.... Nu blev jag sugen!
Oj glömde...
VITLÖK naturligtvis! Det har jag minst 2 klyftor!
Gott gottigott gott!!!
Vi brukar lägga i Kidneybönor och kanel också. Blir jättegott. Äter gärna med sallad till och då kan man krydda lite starkare eftersom salladen hjälper till att "kyla" i munnen.
Brukar ha riktig spansk chorizo (i skivor), då får man lite extrasting i chillin.
INTE vita bönor i tomatsås... *ler*
Köttfärs, lök, vitlök, chili + paprikapulver, svartpeppar, chilipeppar steks. Tillsätt krossade tomater. Smaka av med tomatpure och buljongtärning. Låt koka länge. Tillsätt kokta bönor. Vita bönor är ett måste, gärna också svarta bönor och pintobönor, kidneybönor om man tycker om det.
Servera med gott vitt bröd, det ska vara starkt
Hittade en burk på Coop med blandade bönor med tacosås det var Heinz och den var bra. Gillar inte vita bönor i tomatsås för den är så söt tomatsåsen. Annars är hemkokta bönor gott som JsN skriver. Man kan koka mycket åt gången och frysa in, det gjorde jag förr innan jag flyttade ihop med en bön-hatare...
Jag måste bara berätta att det finns en påse (!) med chili con carne mix i affären! Man tilssätter köttfärs och en burk vita bönor bara! Jag brukar krydda med också, MEN det är JÄTTEGOD verkligen!