Chili con carne
Någon som vill dela med sig av ett smaskigt recept?
Någon som vill dela med sig av ett smaskigt recept?
Glöm inte att ha i lite kanel och spiskummin i er chili con carne, det är jättesmaskigt!
Jag brukar steka lite lök och köttfärs med starka kryddor. När det är genomstekt så tillsätter man vita bönor i tomatsås och jalapenos och ca en tesked tabasco. Pressar i rätt mycket vitlök och kryddar efter smak.
Starkt ska det vara. Sen serverar vi det med vitt rostat bröd.
Här kommer mitt rececpt.
Hacka en lök och fräs. Släng i ca 350g nötfärs och stek tills den fått färg.
Häll i 1 burk tomatkross, lite hackad paprika chilipulver, salt, basilika, svartpeppar +lite grönsaksbuljong. Låt puttra i 5-10 min. Häll i 1-2 burkar vita bönor. Lite grädde så att den blir len i smaken och ca 2 tsk sirap så att den inte blir så sur av tomatkrossen.
Låt det koka upp så allt blir varmt. Klart.
Säger som Citronella, spiskummin i är ett måste.
Sen kan jag rekomendera att lägga en pöl gräddfil uppepå på tallriken...Smaskens!!
Själklart spiskummin och även koriander (hur kunde jag glömma! *ler*)men uteslut kanelen *ler* Kanel hör hemma i efterrätter!
Kanel lyfter smaken på chilin jättemycket, tipset fick jag från början av en tjej från mexiko. Testa en gång får ni se!
Usch vad konstiga chili con carne ni har allihopa!
*envis chiliälskare som vägrar äta annan chili än pappas*
JsN
Kanel kan man använda till mycket, det är bara vi här i Sverige som envisas med att det är äppel eller gröt tillbehör
Jag brukar ha lite kanel i kaffet ibland, blir jätte gott.
håller med ebbiz.. köp en färdig kryddpåse.. det är jättegott!
Brukar dutta i lite cacao! Och hela kumminfrön förutom spiskumminen.
Och kanel förhöjer smaken väldigt på tomat!
Kanel e mega gott till massa maträtter. Kommer nämligen fr Medelhavet och där e kanel ett måste..................ja vi använder massa andra goda kryddor.
Mimmi & Manuella
Jo, jag vet att man kan använda kanel i mycket *ler* min farmor hade hemskt gärna kanel i kokekorv och efter att hon ett år haft i alldeles för mycket så har jag väldigt svårt för kanel i mat.
Jag brukar lukta på färdiga kryddblandningar (curry, chilli etc) och innehåller de kanel så tillsätter jag ingen extra och annars halverar jag (minst) det som receptet säger)