• Popis

Ett glas vin under graviditet

Är det någon som tar sig ett glas vin under graviditeten? Jag mernar inte att man driker sig berusad utan ett glas vin till maten?

Vad anser ni om detta?

Vill säga att jag är varken för eller emot det är upp till var och en att bestämma. Jag är inte gravid själv. Jag är bara intesserad av era åsikter.

• Svar på tråden Ett glas vin under graviditet
  • Muuuis

Jag gör det inte, jag dricker inte så mycket annars heller så då kan jag lika gärna låta bli. Jag vet andra som tar ett glas då och då och deras barn har mått bra dom med.

• Popis

Jag tror mig ha läst undersökningar där gravida tagit sig ett glas vin då eller då utan att det påverkar barnet. Det är däremot skadligt att dricka sig berusad och vid upprepade gånger. Rätt mig om jag har fel?

• sofialisa

jag smakade på ett glas rödvin då och då ..

• Nilla2005

Det skadar ju inte barbet enligt rekommendationerna, men jag gör det ändå inte. Kommer dock att dricka 2 droppar champagne i kväll när vi berättar nyheten för våra föräldrar.

• Jossebell

jag gör det inte. Dricker inte lättöl utan väljer alkoholfritt vin/öl/cider. Jag tror på allt eller inget....

• Novus

Skulle aldrig falla mig in att ta en droppe alkohol när jag är gravid! Aldrig!

• Popis

Intressant, jag tror att när och om jag blir gravid kommer jag nog att dricka nåt glas till maten när det passar för att det är gott. Fast det kanske ändras när jag väl är gravid??

• hjärnladyn

Jag dricker heller ingen alkohol, men min gynekolog säger att ett glas vin någon gång inte är farlig. Men jag tycker det är dumt att chansa.

• esperando

Jag är då inte gravid men berättar gärna om min väninna som är gravid och som då och då tar sig ett halvt glas vin till maten. Vid speciella tillfällen. Det bör tilläggas att hon har två barn(7-10 år) sen tidigare. Hon var då gravid med dom i Frankrike. Där var det inte nån (läkare) som förbjöd henne att äta vare sig mögelost eller dricka ett glas vin till maten. Så hon gjorde båda...I spanien rek dom att man ska dricka ett halvt glas rödvin....Ja det är nog skillnad på vin och sprit tror jag.

Svar på tråden Ett glas vin under graviditet