• Mrs J

Filip eller Philip?

Vår kille i magen ska nog få heta Filip i mellannamn. Men vilken stavning är finast tycker ni.
    Filip är kanske mer vanligt men jag tycker ändå att det är kort och snyggt.
    Philip känns krångligare.
    Vill gärna veta era åsikter och varför.

• Svar på tråden Filip eller Philip?
  • Scruffy

Philip tycker jag är mer gångbart internationellt, och jag tror att man ska ha det i bakhuvudet i dagens läge, då vår värld har blivit så liten och dem flesta reser mycket.
    Vad har ni för förnamn om jag får fråga

• Mrs J

Förnamnet håller vi hemligt tills han är född

Anna2barn - jag vet fortfarande inte om det blir Filip eller Philip.
    Jag gillar nog Filip bäst men min man tycker Philip. Vi har ju ett tag på oss att bestämma...

• minimamma12

Om mitt nästa barn blir en pojk ska han heta Philip men jag tycker att man ska stava Filip som andra namn...

• Mrs J

minimamma12 - intressant synpunkt. Varför tycker du att stavningen ska vara annorlunda om det är första eller andranamnet?

• Anna2barn

Min son heter Philip med PH som han säger. Jag bestämde namnet och då ville min man bestämma stavningen så det blev med PH. Han tänkte också på att det ska hålla internationellt. Jag svarade som sagt Philip på din fråga, men jag tycker att det kan bero lite på de andra namnen som barnet ska ha också.

Du kan väl skriva de andra namnen som han ska heta så kan man komma med en bättre synpunkt?

• Mrs J

Eftersom vi ska ha namnet som andranamn så tycker jag inte att det behöver vara internationellt för man brukar ju sällan nämna sina andra namn, annars kan jag hålla med om att det var en bra synpunkt och visst ni har rätt man behöver se ALLA namn i sammanhanget för att kunna råda.

OK. Här är de namn vi valt: Oscar Filip Eugén

Jag envisas med Filip stavningen för jag gillar ju den bäst

alt: Oscar Philip Eugén
    (Eugén är ett släktnamn sedan sju generationer på min mans sida)

Några nya synpunkter nu?

• Anna2barn

Jaha, i ert fall så skulle jag nog välja F, Filip. Det passar bäst med de andra namnen tycker jag.

• snusans mamma

Filip tycker jag bestämt.

• beautifulstardust

Filip med F. Philip är för pretatioöst och dessutom tänker man på Tv-apparater.

• beautifulstardust

pretantiöst (skrev visst lite snabbt)

• Mrs J

Börjar känna mig rätt övertygad om att det kommer att bli Filip med F.
    Tack alla som engagerat sig och tyckt till

Svar på tråden Filip eller Philip?