Älvsbyhus!
Vid ä nöjda med allt! Har byggt i år. vi valde till:
dubbelgarage
takkupa
kaklat badrum, hall, kök (gjorde själv)
trägolv
extra fönster över diskbänk
ekluckor i köket
kolla mitt galleri för bilder!
Vid ä nöjda med allt! Har byggt i år. vi valde till:
dubbelgarage
takkupa
kaklat badrum, hall, kök (gjorde själv)
trägolv
extra fönster över diskbänk
ekluckor i köket
kolla mitt galleri för bilder!
Vi har ett höner, kalkylen stämde helt å hållet, men då har vi inte gjort övervåningen än. Jag tycker väl eg inte att älvsbyhus är tråkiga inuti, allt är vad man gör det till
Slutsumman (me övervåning) kommer bli 1,65 mill ( inkl allt)
Juniphé
Tack tackar *rodnar*
Min erfarenhet är att de som är mest negativa till Ä-hus är de som aldrig byggt ett/haft ett
Jag förstår inte hur kvalitén skulle vara sämre, jag menar, huset är välisolerad och bland de billigaste att värma i Sverige. Så det kan inte vara fel på fasad, el isolering. Det står stadigt, så väggarna är det inte fel på. Det finns lagar o regler som Ä-hus (och alla andra husleverantörer) måste hålla sig till. Men man ska komma ihåg att Ä-hus är en av de aller största husproducenterna i Sverige, och levrerar hiskeligt många hus per år. Då är det klart att det blir några fel här o där, och folk får höra om det för att nån känner alltid nån som känner nån som har ett älvsbyhus.
Det är lite som det när det blev ett ramaskrik kring rasen Golden retriver eftersom den skadade flest barn i Norge. Det var den vanligaste hunden bland barnfamiljer ergo den som orsakade flest skador... Med statistik kan man visa det mesta...
Jo vi har en fuktmätare + fläkt som automatisk känner av luftfuktighet och larmar om den skulle bli för hög. Tror fläkten går igång automatisk då. Jag känner inte till i detalj hur dte funkar. Men det är nog bara i grunden, i bad och tvättstuga finns ventilation som styrs via fläktkåpan över spisen, men måste sättas igång manuellt. Den surrar och går litegrann hela tiden, men blir det jättefuktigt kan man skru upp effekten!
Det är det som är bra med att ha byggt huset själv, då vet man att man har tagit hand om grunden från början. Jag hade inte velat köpa ett 20 år gammalt Ä-hus med krypgrund där Hr & Fru slarvmajja har "glömt bort" grunden. Vi inspiserar den varje kvartal (eg bara nödvändigt varje halvår men...) och håller koll på uppmätta luftfuktigheten osv...
Våran säljare var också ganska skum..
När vi höll på med bygget kom han förbi och sa att det kanske kom att komma förbi andra Ä-husbyggare som ville se huset. Inget problem svarade jag. Då sa han : "Ja för ni har ju inte betalat för hela huset än, så huset är vårat och vem som helst kan komma in hit o titta." IDIOT! Har just fyllt i en evaluering och givit honom dåååligt betyg. Puckogubbe...
Jag menade inget illa modesty! Det kanske inte framgick av mitt inlägg vad jag menade, men jag hade inte velat köpa ett gammalt älvsbyhus där ingen har skött om grunden!! Alltså, om någon har tagit bra hand om den, inspiserad, installerad fläkt etc är det väl absolut ingen fara för fuktskador. Men om någon har skitit totalt i grunden och låtit den förfalla hade jag INTE velat köpa huset, även fast besiktningsmannen inte hade hittat nåt hade jag oroat mig för skador som kanske inte upptäcks förän om ett par år. Därför tycker jag det är skönt att ha hand om grunden redan från början, för då vet jag att vi håller koll på den.
Juniphe
Har ni bestämd er än? Alltså vad ni ska bygga? Är det lång leveranstid hos er?
Precis, tomten är jätteviktig! Jag håller med. Vi tyckte också att Ä-hus ser lite tråkiga ut på utsidan, men nu har vi spika upp snickarglädje över fönstren, och vi ska även göra snickarglädje på gavlarna, + husbelysning så småningom. Det är lite arbete, men det går att göra mer spännande om man orkar!
Ja just det, då blir det svårt. Det går inte att få älvsbyhus med liggande panel på vissa ställen, det är jag ganska säker på. Det är ju mindre jobb också att köpa begagnat. I efterhand vet jag inte om jag hade orkat gå igenom att bygga nytt om jag hade vetat hur mkt jobb det är
Jag tittade på smålandsvillans hemsida, villa nybro var jättefin, vad har ni fått för totalpris på den eller nåt annat hus från dom?