Inlägg från: Juniphé |Visa alla inlägg
  • Juniphé

Älvsbyhus!

Vi går i husbyggartankar och har nu ganska säkert bestämt oss för Älvsbyhus, eftersom dom har ett helhetskoncept som passar oss både prismässigt och tidsmässigt.
    Vi har inte träffat ngn säljare ännu utan jag har bara mailat den lokale säljaren, så vi väntar på att säljaren kontaktar oss om en tid för träff.

Ni som har byggt ett Älvsbyhus:
    -Blev ni nöjda med slutprodukten?
    -Var ni nöjda med er säljare?
    -Vilka tillägg valde ni?
    -Har ni bilder på ert hus?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Älvsbyhus!
  • Juniphé

Jösses så fint ni har det hemma frugus! Nu blir jag bara ännu mer sugen på att bygga nytt

• Juniphé

Valmar - Inredningsmässigt borde väl huset bli vad man gör det till? Inte sant? På vilket sätt ser det "billigt" ut? Gå bara in i frugus galleri och kika - jag tycker inte det ser "budget" ut direkt

• Juniphé

Fortfarande så finns det ju en del som inte har råd att lägga ut 2 mille på ett hus... eller mer. Då tycker jag att det finns billiga alternativ och då man dessutom kan göra diverse tillval efter smak och plånbok, så funkar budget husen bäst för oss.

Vår tanke med att bygga nytt istf att köpa gammalt, är att vi då har ett sprillans hus, precis så som vi önskat ha det, med garantier på alla vitvaror, värmepumpar, fönster, byggnation osv. Det har man inte i ett gammalt hus... Dessutom så känns det skönt att bara kunna flytta in och slippa börja med en renovering. För i denna stad får du inget fräscht och friskt hus för den slanten du lägger på nybygge.
    Nybygge blir billigare om man vill bo relativt nära stan.

• Juniphé

"Då tycker jag att det är bra att det finns billiga alternativ"... skulle det va!

• Juniphé

Jag är jättetacksam för både ris och ros om Ä-hus
    Detta är en stor affär för oss, och jag behöver ha mkt med mig i bakfickan när vi ska träffa olika säljare.
    Vi har även kontaktat Smålandsvillan nu... dom verkar vara rätt lika Ä-hus dock... men vi får la se vad vi blir ägare till så småningom

• Juniphé
    Carisma95 skrev 2006-10-01 19:58:48 följande:
    Juniphé:Tänk bara på att när det gäller Smålandsvillan och deras priser, så är det ännu mer som inte ingår som standard! T.ex. trappa till övervåningen, fönster till övervåningen m.m...
    OK Bra att veta!
    Ja, herregud vilket projekt detta är Nu har jag läst i forumet på bygganytt.se och de flesta är faktiskt riktigt nöjda med Ä-hus. Jag lusläser allt jag kommer över nu... vill inte bli blåst av ngn säljare liksom
  • Juniphé

Tack frugus...

Ja, jag har också upptäckt det där med att de som är "missnöjda" med Ä-hus inte har/haft ett själv Lite konstigt faktiskt

Måste bara fråga dig som Ä-hus ägare... grunden är ju ett hett samtalsämne då det är torpargrund. Är det inte så att man nu för tiden har en fuktmätare installerat??? Det har vi i vår nyrenoverade lgh... och det borde väl finnas på hus också?
    Om detta finns hos er, är den endast kopplad till grunden eller känner den även av övrig fukt i badrum och kök?

• Juniphé

Nej vi har inte sbestämt oss än... har bara träffat säljare från Smålandsvillan än. Underbar säljare! Vill ha deras hus bara för hans skull... han var så mysig! Som en gammal vän eller släkting
    Men, även om deras hus, i mitt tycke, är mer estetiskt tilltalande på utsidan... så är dom inte alls särskilt billiga. Dom har ju för många tillval + att grunden inte ingår!

Vårt första mission är nu att träffa säljaren från Ä-hus och banken och dessutom hitta en lämplig tomt. Vi tycker att tomten är bland det viktigaste... och vill ha minst 1000kvm.

• Juniphé

Jo, men om man inte gillar snickarglädje... utan hellre haft liggande panel på vissa ställen osv? Det är just det som är så tråkigt med Ä-hus... för litet urval. Allt ser nästan likadant ut.

Nä, vi får se... rätt vad det är köper vi begagnat istället Fast, visst är man sugen på helt nytt

• Juniphé
    Carisma95 skrev 2006-10-07 07:58:27 följande:
    JuniphéVarför inte välja en annan leverantör, som KAN ge er liggande panel..?
    Priset... Vi har en budget på omkring 1.800.000:- inkl. allt. Denna kan omöjligt överskridas. Så våra alternativ är då begränsade. Smålandsvillan har liggande panel på sina ställen... men jag tycker att deras standardhus är dyrt jämfört med Ä-hus.
  • Juniphé

Man kan räkna ut det själv på deras hemsida... sedan diffar vissa priser såklart beroende på vart i landet man bor och olika entrepenörers priser... grunden och sånt exempelvis.
    Villa Västervik har vi funderat mest på.

Priset baseras mycket på tillval och ett jättevitigt tillval för oss är dubbelgarage. Det är ett måste för oss, POFF! Så blev huset 160.000:- dyrare Och grunden kan man inte vara utan... så POFF igen! Så blev priset omkring 200.000:- dyrare igen

Svar på tråden Älvsbyhus!