• S vali s

Retar mig på mamman

Så gjorde jag o mina barn ochså efter separationen, dvs vi hade daglig telefon kontakt när de var hos sin pappa just för att barnen ville ha den tryggheten.
    En kontakt som "bonusmamman" hade mkt svårt att acceptera eftersom hon ansåg att barnen skulle lämnas ifred när dom var hos pappa Fundersam Som tur var så insåg pappan ifråga att den dagliga "nonsenskontakten" med mamma var viktig för barnen o därför tyckte han att det var helt ok.

Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s

Mtaa: Mina barn ville ringa mig när de var hos sin pappa och sin pappa när de var hos mig, det var inget behov som vi föräldrar prackade på dom - lustigt hur man kan generalisera helt utefter sin egen erfarenhet

Tackar min lyckostjärna för att jag och exet kunde samarbeta för barnens bästa och lägga våra känslor åt sidan och även vågade säga ifrån när våra "nya" hade synpunkter om kontakten mellan barnen-föräldrarna.

Tidigare i tråden var det någon som skrev nå´t om att mamma borde skaffa sig ett eget liv Jösses vilka härliga slutsatser drar *suck*

• S vali s

tilda001: Av egen erfarenhet så vet jag att barnen mår bra av att få ha daglig kontakt med den föräldern de för tillfället inte är hos - det är helt enkelt olika från barn till barn, det som är rätt för ett barn kan vara helt fel för ett annat

• S vali s

Jag kan fortfarande inte förstå varför det skulle vara störande om barnet vill prata med den andre föräldern

Den erfarenhet jag har fått dels genom min egen skilsmässa o dels genom att ha tagit del av vänners problem runt deras skilsmässor så är det just den nya partnern som oftast ifrågasätter varför barnet o föräldern vill ha daglig kontakt med varandra och då kan jag inte låta bli att ställa mig frågan - är det verkligen barnets bästa man har för ögonen då

Beträffande råd om daglig kontakt så fick vi rådet av BUP att det var viktigt för barnet att få tillåtelse att prata även med den föräldern man för tillfället inte är tillsammans med - som sagt, åsikterna om rätt o fel går isär även bland experter.

Det är tråkigt när vuxna inte kan bete sig som vuxna och använder sina barn som slagträn o argument i en debatt som oftast härstammar i helt andra saker

• S vali s

Jussan: TS upplever att mamman stör, frågan är om barnet upplever att han blir störd av att mamma ringer
    Om banet vill, får mamman ringa då eller är det bara barnet som får ringa
    Som sagt, det handlar om barnet inte hur en bonusförälder upplever det hela och ibland kan jag inte låta bli att undra om det just inte är bonusföräldern som blir mest störd av att barnet o den andre föäldern har kontakt  

• S vali s

Behoven hos barnen är ju tydligen olika, mina barn ville absolut ha daglig kontakt med mig när de var hos sin pappa - skönt nog var deras pappa klok nog att strunta i vad hans nya partner tyckte om saken
    Men som sagt, det viktigaste är att utgå från barnets behov o inte från vad vi vuxna tycker är rätt o fel

• S vali s
    Jussan skrev 2006-10-29 09:50:06 följande:
    Varför sätter så många vuxna sina egna behov före barnens?
    Varför sätter så många bonusmammor sina behov före sina bonusbarns behov
    Den frågan kan man ochså ställa sig
Svar på tråden Retar mig på mamman