• Jussan

Retar mig på mamman

Låt barnet ringa till mamman/pappan när det vill. Inte ryckas upp ur den familjens vardag för att den andra föräldern ringer och vill prata. 

Det är barnets behov som gäller, inte en längtande förälder! Som vuxen ska man sätta barnets behov först.

Evt kan man låta pappan ringa varje dag när barnet är hos mamman. Inte heller bra, men det kanske får upp mammans ögon! Många kvinnor vill att barnen ska längta lika mycket efter dem som de gör. De knyter barnen till sig. Man måste som vuxen acceptera att barnen tillhör en annan familj också. Det vilktigaste är att barnet ska känna sig hemma i båda hemmen. Absolut inte att "hemma är hos mamma, när jag inte är där måste jag prata med henne hela tiden, för jag är inte trygg annars". Det ska vara lika tryggt och hemma hos både mamma och pappa.

• Jussan

Men det är ju just det: Det är inte bra för barnet att prata med den andre föräldern om barnet inte själv har det behovet (ber om att få ringa). Problemet är att det aldrig får bli förälderns behov som styr! Man bör vara glad som förälder om barnet är så tryggt i båda hemmen att det inte behöver prata med den föräldern han/hon inte är hos. Det är viktigt att låta barnet vara där barnet är, och inte ringa och "störa" den närvaron.

• Jussan

Svalis: Det är väl ingen som menat att det är störande om BARNET vill ringa den andre föräldern. Här diskuteras ju vuxna som ringer och "stör " barnet.

• Jussan

Ja, det är ju just barnet det handlar om. Låt barnet bestämma om och när han/hon vill ringa den andra föräldern. Det får inte handla om en vuxen människas behov, utan om barnets behov.

• Jussan

Sassilina: Då är det ju helt ok. Problemet uppstår när mamman ringer för att hon har ett behov. Ingen har vä skrivit något om att barnet inte får ringa.

• Jussan

Varför sätter så många vuxna sina egna behov före barnens?

• Jussan

Det är väl delvis samma fråga. Eller är det mer ok att en bioförälder sätter sitt eget behov före sitt barns?

• Jussan

Låt barnen ringa när DE har behov av att prata med den andra föräldern. Sätt barnens behov först! De vuxna får stå tillbaka. Barn blir ofta ledsna efter att de har pratat med den sndra föräldern. Om man då ändå menar att man måste ringa så tänker man endast på sig själv! Tala om för barnet att det kan ringa närhelst det har behov av att prata med den förälder den inte bor hos. Ring inte för att du som vuxen har behov, utan tänk på barnets bästa.

Svar på tråden Retar mig på mamman