gravad lax
hej,,,nu e det som så att jag e dö kär i gravad lax o gravid i vecka 32,,,,,jag har hört att man absolut inte får äta gravad lax i graviditetn,,,,e det verkligen sååååååå farligt och varför???
hej,,,nu e det som så att jag e dö kär i gravad lax o gravid i vecka 32,,,,,jag har hört att man absolut inte får äta gravad lax i graviditetn,,,,e det verkligen sååååååå farligt och varför???
på www.slv.se hittar du all info när du är gravid om vad du får äta och inte äta.
Läs här:www.slv.se/templates/SLV_DocumentList.aspx
Jag är inte 100% säker, men jag tror det beror på att listeriabakterien överlever på gravad fisk. Det är en microorganism som kan orsaka fosterskador utan att ge symptom hos mamman. Tror att maten måste vara upphettad til 70 grader för att bakterien ska dö.
Fast något sådant fall har inte rapporterats på 10 år i Sverige hörde jag på nyheterna för något år sedan...
Länken funkade inte..men använd sunflowers och klicka dig fram...
om man bara äter liiiiiiite,,,,en liten skiva på en smärgås,,,tror ni att det gör något????
Listeriabekterien överlever frysning och hög saltmängd. Det är därför den kan finnas kvar på gravad lax....
Jag har själv ätit lite, lite grann. Men det är ju något var och en måste avgöra. Jag har ingen aning om hur mycket man måste äta för att det ska kunna ge skada...
Alltså, jag åt både gravlax, sushi, och en massa annat när jag var gravid. Självklart får man hålla sig till riktigt färsk fisk och respektabla restauranger, men det bör man ju göra även om man inte är gravid.
Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:
Fisk och skaldjur
Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk. Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.
(Ät därför bara riktigt nygravad lax om du ska äta...)
Jag brukar göra en underbart god paj med gravad lax o spenat o ingefära. I o med att man värmer denna borde ju bakterierna dö, eller vad tror ni?
Jag är som ovanstående dö glad för gravad lax.
har här framför mig ett paket gravad lax
ica -handlarnas grav-lax
packdag 15-09-2006,,,,,,,bäst före 06-10-2006
alltså,,jag lovar er att jag e heeelt såld och förälskad på gravad lax,,,,,tror ni jag kan ta en liten bit kanske??
:)
Jag skulle inte äta vakuumförpackad gravad eller rökt lax eftersom Listeriabakterien kan fortsätta frodas i förpackningen, men var och en gör som man vill......
Kan du inte göra någon maträtt där du hetter upp fisken till minst 70 grader? då blir det ju okej att äta oavsett.
nu hare jag ätit lax,,,det var gott!!!
kunde inte hålla mig,,,,!!!
Jag har hört att om man fryser laxen först sne gravar den och äter nygravat (ej vakumförpackat) så ska riskerna vara betydligt mindre.