• Anonym (hjälp)

Söka hjälp- vad säger man?

Jag har bestämt mig för att på måndag ska jag ringa vårdcentralen för att få hjälp! Jag har varit depremerad länge nu och men den senaste veckan har det bara blivit värre och värre. Allt går utför. Jag orkar inte ta tag i något. Jag känner mig så fruktasvärt misslyckad.
    Jag behöver hjälp! Jag vill blir sjukskriven och jag vill ha några tabletter som gör att jag kan klara av vardagen.

Men saken är den att jag tycker det är så himmla jobbigt att ringa till folk (det är därför jag inte sökt hjälp tidigare)
    Jag känner även att jag kommer få svårt för att berätta för läkaren hur jag egentligen mår. Jag lägger alltid upp en fasad och så går jag hem och gråter istället. Jag känner att det skulle vara lättare om man fick ligga ner på britsen och blunda...

Någon som har några tips hur jag ska göra för att våga öppna upp?

Och är det någon som kan berätta för mig vad jag ska säga när jag ringer på måndag(helst exakt vad jag ska säga)?

• Svar på tråden Söka hjälp- vad säger man?
  • Anonym (hjälp)

Ingen som kan hjälpa mig?!?

• Anonym (Som det är)

Säg som det är.
    Det är inte lätt att ringa detta telefonsamtal - har aldrig själv ringt något sådant - men andra liknande och jag darrar innan jag tar telefonen i handen och jag har ont i magen...

Men vad du ska säga - säg som det är.
    Ring,ring
    VC: VC, sjuksköterska x
    Hjälp: Jag skulle vilja boka en tid för jag känner mig deprimerad och mår inte bra. Jag skulle behöva träffa en läkare eller kanske ännu bättre än psykolog.
    VC: Vad heter du? Vad har du för personnummer?
    Hjälp: Jag heter A och har pnr....
    VC: Jaha, ska titta när du kan få en tid...

Jag vet egentligen väldigt lite kring hur man ringer till VC, men detta är min bild av det i alla fall.

Lycka till och skriv gärna hur det går!
    /n

• Anonym

Åh det kunde varit jag som skrivit. Har dock redan varit på VC och väntar nu på remiss till psyk. Ringde dock VC i torsdags igen och undrade över en sak och blev väldigt otrevligt bemött. Tyvärr är det ofta så.

Kram och lycka till!

• leny

Det är inte så farligt som du tror. Försök att ha en viss distans till det som dom säjer. Jag tycker att du är så duktig när du söker hjälp och det är jättebra att göra det. För annars kan det bli ännu värre. Sök hjälp medan du kan jag tror att det kommer bli bättre i och med det. Jag tycker att det är húvudsaken att man gör någonting åt sin situation, jag tror att du kommer att bli väl bemött

• Anonym (vill)

jag har försökt få en tid massa gånger, men min läkare säger bara jo, du ser ut att må brå ut???
    jag skall ringa imorgon, gå dit ge honom en chans till och vill han inte ge mig remiss så byter jag läkare, och jag skall bytta tills jag hittar den rätte!!!
    Ge inte upp, någon hjälper en alltid!!!
    massa kramar

• snarf

Ring vårdcentralen. Säg att du vill ha en läkartid för psykiska besvär. De låter hemskt men ta de inte så, många ringer dagligen och säger samma ord. Om du får samma läkare du har träffat förut så säger du bara att du vill ha någon annan då ni ej går bra ihop. (det är din rätt). Du kommer då att få träffa en läkare som frågar hur du mår och vad du vill ha hjälp med. Han kan hjälpa dig med att "slussas" vidare. Lycka till och kom ihåg; många många många lider av detta. De är inget att skämmas för. Du är modig och tuff som vågar söka hjälp. Kram

• Eimma

Vet hur det känns, har varit i samma sits. Jättesvårt att ringa!

Du kan t ex säja så här:

Hej, jag vill beställa en tid för att jag mår psykiskt dåligt.

Om sköterskan frågar något så kan du fortsätta med:

Jag har mått dåligt ett tag och det blir bara värre o värre. Jag orkar ingenting längre. Jag vet inte vad jag skall ta mig till längre.

Det är bra att skriva exakt vad man skall säja eller att skriva stödord så man inte glömmer.

Det kan vara lättare att prata då när man har ett "manus" framför sig. (tycker jag i alla fall).

Skriv gärna ner allt ändå så du kan ta med dig till läkaren när du fått en tid. Bra att sitta och "läsa på" i väntrummet t ex så man inte glömmer något. Om du vågar kan du ju ge läkaren brevet.

Kram och lycka till!
    Jättebra att du har bestämt dig för att söka hjälp i alla fall!

• Anonym (jag)

jag ringde precis o sökte hjälp,lade på luren för nån minut sen..
    det är bara att förklara hur dåligt man mår o att man verkligen behöver hjälpen..han jag pratade med var jättesnäll..

• persi

Hejsan alla,
    Nu e vinter depressionen på gång.
    Ni ska bara veta att ni är inte dem enda som mår dåligt, typ hälften av sveriges befolkning om inte mer mår dåligt idag..
    Ingen verkar veta varför..
    Som ni redan vet är det tankarna som styr hela kroppen,
    Vill ni må dåligt & bara stanna i sängen så gör ni det .
    Eftersom det är en negativ tanke,
    Hjärnan har lättare att knappa upp & spara negativa tankar & bilder än positiva.
    För att tag bort negativiteten måste ni trycka in positiva tankar för då ställer kroppen om sig .
    Typ fy fan va jag mår dåligt. Klart du gör för du tycker så (Negativ tanke).
    Men om du försöker ändra på det & se det på positiva sidan så tänk istället , Fy fan va jag mår bra idag , idag ska jag gör nåt riktigt skoj.
    Du lär märka stor skillnad hur tankar kan styra en kropp.

Du är som du känner dig .

Tänk mycket på det positiva , ni blir en helt annan människa.
    ni ska inte behöva gå på tabletter ( det kan göra en ännu värre )

Det är bara att ändra inställning i livet & börja göra nåt nytt , typ träna, umgås mer med vänner. Komma ut i livet . sitt inte bara inne & glo.. Det förrvärrar situationen till 100%

Jag vill gärna hjälpa er komma på fötter igen så det e bara till att ställa frågor..

Kram på er sköt om er

• Anonym (jag)

persi:jag har precis ringt o sökt hjälp..dom skulle be en kurator ringa upp mig..men du säger alltså att man kan klara sig utan tabletter?jag har försökt rycka upp mig i 4 år för att jag inte velat ta tabletter..
    Hur gör jag?
    Jag är arg jämt,blir fly förbannad bara barnen fiser fel,jag är lättirriterad,söker jämt fel att bråka om med min sambo..jag är tjatig,gnällig,skällig o allmänt deppig..
    Kan du hjälpa mig?
    hur kan jag sluta lägga all denna dåliga energi på min fina familj?

Svar på tråden Söka hjälp- vad säger man?