• Anonym (Vän)

Kan man missbruka Treo?

Har en vännina vars sambo skadade sig illa för snart 2 år sedan och sen dess har han ätit bla Treo för smärtan. Nu är min vän rädd att han har blivit beroende av dom, då han äter dom mer eller mindre som godis. Dom var här i går och stannade i ca 3 timmar och under den tiden tog han 4 (!!!) Treo. Enligt min vän har han inte speciellt ont längre utan det är mest som om han tar dom av "gammal (o)vana" och han ser till att alltid har minst 2 rör Treo hemma.

Är det någon som vet om man kan bli beroende av dessa tabletter? Det verkar ju onekligen så i hans fall och min vän är nu orolig för detta. Skriver som anonym eftersom vi har gemensamma vänner som håller till här på FL.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man missbruka Treo?
  • Anonym

Ja.man kan bli beroende av treo..

• Anonym

Ja, det är klart man kan bli. Tyvärr...
    Min mamma blev beroende av dem för några år sen och hade jättesvårt att sluta med dem :/

• Anonym

Ja du kan bli beroende av Treo klarar han inte av o sluta själv så får han söka hjälp
    De e inte bra för bla levern
    /Catty usk

• Anonym

Ja det kan man! Absolut! Har oxå en vän som är det, hon äter det som godis nästan, tycker det smakar gott (yak!). Men det är ju så med alla värktabletter, tar man ofta så får man till slut ont om man inte tar dom. Hemskt...

• gravid34

haha skulle inte va anonym när jag skrev under med mitt namn

• Anonym (Vän)

Ajdå, det låter ju inte bra... Kan man få hjälp med att sluta med dom tror ni?
    Varje gång min vän har tagit upp saken med sin sambo har han blivit jättearg och slår dövörat till... Han kommer nog aldrig sluta med dom självmant...

• Anonym (Vän)
    Anonym skrev 2006-10-01 09:49:50 följande:
    Ja du kan bli beroende av Treo klarar han inte av o sluta själv så får han söka hjälpDe e inte bra för bla levern/Catty usk
    Okej, vad bra. Vart vänder man sig i så fall?
  • gravid34

Han måste själv vilja annars blir de svårt att få hjälp...
    Hans sambo kanske kan ta upp de på läkarbesök om han ska dit någon gång

• gravid34

Vet inte om VC kan hjälpa till annars e de beroendecentrat på närmsta sjukhus

• Anonym (Vän)

Nej, de är klart.. Man kan ju inte tvinga honom att sluta. Då tar han dom ju bara så att ingen ser det sen.. Ska säga till min vän att följa med på nästa läkarbesök och ta upp det med läkaren så får väl han/hon tala om för hennes sambo att det inte är bra att äta dom så mycket... Finns väl inget mer att göra tyvärr..

• Åsa

Med en konsumtion på 4 tabletter på några timmar är killen tämligen säkert beroende. För smärtans del är det för övrigt helt meningslöst att ta mer än två inom en kort tidsrymd som denna. Har de inte hjälpt då kommer de inte att hjälpa om man tar fler.
    Har killen en smärtproblematik behöver han kanske kontakt med en smärtklinik för att ta tag i grundproblemet. Å andra sidan, äter han Treo i dessa mängder och/eller regelbundet är det svårt att veta om smärtan är "riktig" eller abstinens från Treo (tyvärr kan den visa sig så).

• Anonym (fass-koll)

Fråga honom varför han tar dem så ofta! Är det pga huvudvärk, fråga om inte effekten brukade hålla i sig litet längre tidigare... det är ett typiskt missbrukstecken att effekten är kortvarig, och sedan kommer huvudvärken tillbaka som ett brev på posten, närmast skapad av treon i sig. Enligt Fass på nätet ska effekten vara som stört 1-2 timmar efter man har tagit tabletten.

Risken med missbruk är som sagt leverskador men även magsår... dosen är max 6 tabletter om dygnet (1-2 tabletter 1-3 ggr per dygn). Fråga hur många han tar och om han verkligen tror det är bra. Men det svåraste med alla beroenden brukar väl vara att erkänna dem, så det kan vara svårt att få honom att inse fakta ändå...

Jag har för mig att det var en del snack i tidningarna om treo-missbruk för ett par år sedan - testa att söka på nätet och se om du hittar något mer!

• Moomin

Journalisten Annika Sundbaum-Melin har skrivit rätt mycket om sitt Treo-missbruk...och hur hon blev av med det...googla på henne kanske...

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Isorfidien

Kan tyvärr säga att det är lätt att bli beroende av treo. Jag gick igenom en tub på mindre än två dagar samt att min fd svärmor erbjöd sig hennes Treo Comp till mig när jag hade ont i huvudet. Jag höll på så här under ett års tid och gjorde av med en mindre förmögenhet när det gällde att köpa Treo och jag började alternera vilket Apotek jag köpte dem ifrån.

Det tog strax över ett år innan jag insåg att min huvudvärk faktiskt kom utav samma mediciner jag använde för att bli av med huvudvärken. Jag försökte sluta rakt av med all smärtstillande vilket inte var särskilt bra för mig så jag valde att byta till en huvudvärkstablett utan koffein och idag vågar jag inte ens ta i en Treo-tub längre.

• Anonym (Vän)

Tack för alla svar!! Ska googla och se vad jag hittar och sen prata med min vän..

Tack igen!

Kram på er!

• Anonym

Om det är vanliga treo han äter så är han troligen beroende av koffeinet i dem. I treo comp är det starkare grejor.....

Inför mitt första barn "tände jag av" på treo efter måååånga års missbruk. Jag drack dem som andra dricker kaffe. En cigg och en treo liksom. Fick otrolig värk EFTER varje tablett och läste sen en artikel om att överdosering inte minskar värken utan ökar den.
    Bytte dem mot panodil brus, som inte alls är lika goda, och tände av på ca 2 månader.
    Nu för tiden blir jag förvånad när jag HAR värk istället för att bli förvånad när jag INTE HAR värk

Svar på tråden Kan man missbruka Treo?