• Lilla Anna

Farligt med socker?

Jag läser många inlägg där man skriver att det är farligt att äta socker när man är gravid. Var kommer denna information från? Givetvis är socker aldrig speciellt bra, men finns det någon forskning som tyder på att det skulle vara skadligt för fostret (förutom om man har graviditetsdiabetes)?

• Svar på tråden Farligt med socker?
  • Charlott29

Socker är ju inte bra för någon, gravid, foster eller icke gravid. Men om man äter mycket socker riskerar man ju att få graviditetsdiabetes, men också att bebis lägger på sig mycket i magen och blir stor.

• Lilla Anna

Fast graviditetsdiabetes kommer sig väl inte av hur mycket socker man äter? Och inte blir väl barnet tjockare för att mamman äter mycket socker eller fett eller vad det nu må vara?

• Kange

Jo, självklart kommer gravdiabetesen och forstrets storlek av vilken kost mamman har!!

• Charlott29

Jo, graviditetsdiabetes kommer ju om du får höga blodsockervärden och de får man ju av socker. Bebisen tar ju sin näring från det DU äter så naturligtvis får bebis mer socker/fett om du äter mycket socker/fett!
    Hur DU äter är ju jätteviktigt för bebis i magen...

• Lilla Anna

Jag trodde grav. diabetes berodde på att mamman inte kunde bryta ned sockret ordentligt, och givetvis får hon då alldeles för höga blodsockernivåer om hon äter mycket socker. Men inte kan väl socker i sig framkalla graviditetsdiabetes?

• Lilla Anna

Jag är jättenoga med vad jag äter och följer livsmedelsverkets lista till punkt och pricka, men socker äter jag (tyvärr) mycket av. Det står inget alls om socker på slv:s hemsida. Jag fattar ju att det inte är så bra för mig att äta socker men har inte hittat några fakta om att det skulle vara skadligt för bebisen.

• Charlott29

Jo, att mkt socker kan framkalla grav.diabetes har jag bestämt för mig...
    Om man äter mer socker än vad kroppen kan bryta ner? Då leder det ju till diabetes och då är det ju pga att man äter mer socker än vad kroppen kan bryta ner? I vart fall sa min barnmorska hela tiden till mig att inte äta socker, inga fruktyoghurtar, inga sötade flingor, till och med ta det lungt med vissa frukter.
    Jag låg jättebra med min blodsockernivå under hela graviditeten dock.

Skadligt för bebisen är det väl inte i den bemärkelsen, men bebis kan ju bli "modell större" och det kan ju göra att det kan bli mer komplicerade förlossningar osv. men bebis kan ju naturligtvis bli stor ändå! Jag åt inget som helst socker under grav nästan, men min bebis vägde ändå 4,7 kg så det är ju ingen garanti ändå.

Detta är ju min åsikt i frågan - fråga din BM nästa gång du är där och se vad hon anser...!?

• Lilla Anna

Hittade detta på www.alltomdiabetes.se/view.asp

"Under en graviditet, framförallt under andra hälften av graviditeten, minskar den gravida kvinnans insulinkänslighet och insulinbehovet är i slutet av en graviditet 2-3 gånger större än före graviditeten. Orsaken till den minskade insulinkänsligheten under graviditeten är bland annat att det i moderkakan bildas hormoner som sänker insulinkänsligheten.

Alla kvinnor klarar inte av att tillverka så mycket mer insulin än normalt som krävs för att hålla blodsockernivåerna nere på en normal nivå. Ofta, men långt ifrån alltid, rör det sig om kvinnor som på grund av övervikt redan före graviditeten har en låg insulinkänslighet och därmed en bukspottkörtel som går på högvarv för att tillverka tillräckligt med insulin för att hålla blodsockernivåerna på en normal nivå. Det är då vanligt att insulinbehovet under framförallt den senare delen av graviditeten blir så stort att bukspottkörteln inte klarar av att producera allt det extra insulin som behövs och blodsockret börjar då stiga."

Om jag fattat rätt har detta inget att göra med hur mycket socker man äter - men givetvis, om man redan har fått grav. diabetes, så spelar sockret man får i sig en avgörande roll. Men jag tror inte socker i sig kan framkalla diabetes.

• Anonym (Typiskt)
    Lilla Anna skrev 2006-10-01 12:03:18 följande:

Hittade detta på www.alltomdiabetes.se/view.asp

"Under en graviditet, framförallt under andra hälften av graviditeten, minskar den gravida kvinnans insulinkänslighet och insulinbehovet är i slutet av en graviditet 2-3 gånger större än före graviditeten. Orsaken till den minskade insulinkänsligheten under graviditeten är bland annat att det i moderkakan bildas hormoner som sänker insulinkänsligheten.

Alla kvinnor klarar inte av att tillverka så mycket mer insulin än normalt som krävs för att hålla blodsockernivåerna nere på en normal nivå. Ofta, men långt ifrån alltid, rör det sig om kvinnor som på grund av övervikt redan före graviditeten har en låg insulinkänslighet och därmed en bukspottkörtel som går på högvarv för att tillverka tillräckligt med insulin för att hålla blodsockernivåerna på en normal nivå. Det är då vanligt att insulinbehovet under framförallt den senare delen av graviditeten blir så stort att bukspottkörteln inte klarar av att producera allt det extra insulin som behövs och blodsockret börjar då stiga."

Om jag fattat rätt har detta inget att göra med hur mycket socker man äter - men givetvis, om man redan har fått grav. diabetes, så spelar sockret man får i sig en avgörande roll. Men jag tror inte socker i sig kan framkalla diabetes.

Säger du för att du är en sockerberoende person som inte tar ansvar 
  • TvillingmammaVästgöte
    Lilla Anna skrev 2006-10-01 11:23:30 följande:

Jag trodde grav. diabetes berodde på att mamman inte kunde bryta ned sockret ordentligt, och givetvis får hon då alldeles för höga blodsockernivåer om hon äter mycket socker. Men inte kan väl socker i sig framkalla graviditetsdiabetes?

Om du äter mer socker än vad din kropp tål, då kan du få förhöjda blodsockernivåer och då kan ditt barn bli onödigt stort.  Hur mycket socker man tål är extremt individuellt.
  • Anonym (J)

Blev tipsad om att tandhälsan kan försämras under graviditet pga man kan få lite brist på mineraler. Så det är en anledning att inte äta socker för ofta

Svar på tråden Farligt med socker?