• Tintin

Julpyssel?

Det är tidigt för det jag veeeeeeet men det kan vara bra att planera för det i alla fall och inhandla det som kan behövas. =)

Så i den här tråden kanske vi kan tipsa varandra om enkla julpyssel som vi kan göra tillsammans med våra barn?

Jag börjar med ett tips!

Personliga julkort:
    Detta behövs:
    Lite tjockare papper, jag använde svart papper
    silkespapper
    bomull
    lim
    fingerfärg

Låt barnet göra ett vitt handavtryck på pappret, fingrarna ska föreställa tomtens skägg
    Rita en tomteluva och kleta ut lim i den
    Riv silkespapper i bitar och rulla ihop till bollar som ni limmar fast i tomteluvan
    limma fast bomull som tofs på luvan och vid nederkanten av luvan
    som ögon, näsa, mun kan barnet göra tumavtryck eller så kan man ju köpa rörliga ögon på panduro om man vill det

Lite personligare julkort att kanske ge mormor, morfar, farmor, farfar osv.

Min pojke är snart tre år och han tyckte att det var roligt både att limma och riva silkespapper och att kladda med fingerfärg kan ju inte vara annat än roligt? =)

Fler med förslag?

• Svar på tråden Julpyssel?
  • Tintin

Ingen som gillar julpyssel här? Eller tycker ni att jag är toktidigt ute? =)

• Tintin

MammaFia:
    Haha, skojig idé! Hur gör man ett tryne på grisen då?

• Tintin

Jag plockade tidigare vackra höstlöv och så satte jag dem i plastfickor (sådana som man kan ha en massa vykort i, säljs på Lagerhaus) och hängde i min lillflickas rum. Höstlöven höll sig fina länge i dem faktiskt. Tidigare har jag gjort en mobil av en krokig gren och hängt en massa höstlöv i, kottar kan också passa.

Kul med pysseltips då jag tycks ha hamnat i en pyssligare fas i mitt liv just nu! Kul att kunna pyssla tillsammans med sina barn också.

• Tintin

2:a barnet:
    Det där med att måla på löven var ju smart! Det passar ju lite mindre barn, perfekt, det ska jag testa! =)

• Tintin

svala:
    Kottar till granen var en jättebra idé! Ska snarast ut och plocka kottar med gossen!

Smillas mamma:
    Kul idé med krukorna. Det ska jag nog också testa!

Kul med så många pysselidéer! =)

• Tintin

Jag har inhandlat glitterlim i guld, silver och rött och ska limma på kottar är det tänkt efter tips här. Spraya snö på också kanske? Men det kan ju inte min snart treåring göra, han får limma. Tänkte nog köpa julgranskulor, sådana som inte går sönder på IKEA, och limma lite glitter på också. Det där med familjemedlemmarnas namn var bra!

Det var någon som tipsade om att måla på ljus också och jag funderade på att köpa sån färg och göra ett eget kalenderljus.

Ska nog bjuda in lite kompisar med barn på julpysseldag när det närmar sig lite mer. Skoj, skoj!

• Tintin

Smillas mamma:
    Ja, varför inte? Ska genast torka apelsinskivor...

Så enkla tips egentligen som jag bara inte har tänkt på. Och egentligen är jag nog en lat person som just nu bara råkat hamna i någon slags pysselpsykos..hehe...

• Tintin

Något jag gjorde på lekis som jag faktiskt fortfarande har kvar är tomtenissar runt gröten. Man tar en äggkartong och vänder den upp och ner så de konformade delarna kommer uppåt. På dem limmar man fast flörtkulor som huvuden, limma på tomteluvor, måla ögon, limma på skägg om man vill det. Man använder så stor del av äggkartongen så att man kan limma fast en bit kartong mellan tomtarna som blir bordet de sitter runt om. Klipp av en bit av en av "äggkartongkonerna" som man använder som grötskål, lägg lite ris i=gröten. Hoppas att förklaringen gick att förstå.

• Tintin

Idag har jag plockat lite pysselmaterial i skogen, kottar, vackra löv och lingonris. Jag tänkte spraya guldfärg på löven, vet inte om det blir fint men värt ett försök. Om de inte hamnar i granen så hänger jag dem i trollhasselgrenen jag har i lilltjejens rum i taket så blir det något att titta på i myshörnan.

En kompis tipsade om att göra tomtar av toarullar. Fäst en flörtkula i toppen som huvud, luva på, skägg osv och måla ansikte. Något för de mindre barnen kanske?

• Tintin

Aha! Jag kom på ett till ljuslyktetips! Ta en konservburk och ta bort pappret på så klart. Med hammare och spik bankar ni hål i den lite huller om buller eller i tjusiga mönster. Man kan ju måla dem i passande julfärger om man vill ha dem i jul. Det lyser mysigt!

Kaneltipset i dammsugaren var smart! Bra att tänka på när man ska julstäda.

Terracottakruketomtarna verkar vara lätt nog att göra för min pojke. Hmm...Panduro börjar bli mitt stammisställe...

• Tintin

Av kottar kan man göra tomtar om man bara sätter på lite bomull som skägg och hår, tomteluva på och kanske en flörtkula som näsa och sedan är den färdig att hängas i granen. Kanske vill man måla den röd om det ska vara en tomte eller vit eller guld om man vill göra en änglakotte. Detta har jag inte testat själv ännu men en kompis tipsade om det. Hon har en julpysselbok som jag ska få låna, toppen ju!

En sak som jag håller på med är att förbereda utifall att jag skulle känna för att göra egna julblommearrangemang. Torkar apelsinskivor, kanelstänger ska införskaffas, ska samla ekollon osv. Bra att göra innan snön gömmer undan alla skatter man hittar i skogen.

• Tintin

Är det någon som vet om det är svårt att göra egna ljus? Jag funderade på om jag kanske kunde göra egna doftljus att ge bort i julklapp och dekorera dem fint med kanelstänger, ståltråd med pärlor på, snöre runt...hm, kommer ni på fler dekorationssätt av ljus så tipsa mig gärna!

• Tintin

Hittade en länk till en bra pysselsida i en annan tråd för er som kanske inte sett den. här kommer länken:

w1.451.telia.com/~u45113758/pyssel/pyssel.htm

• Tintin

Har ni många banrmatsburkar? Då kan ni göra dem till ljuslyktor genom att sätta på ofärgat lim och rulla dem i socker= frostade ljuslyktor! Eller måla mönster med glasfärg. Har ni äldre barn kan de ju göra tjusiga mönster och ge bort i julklapp kanske till dagispersonalen, mormor, farmor osv.

För pyssliga mammor med lite i plånboken kan man göra egna fina ljusarrangemang att ge bort. Gör figurer av trolldeg, använd pepparkaksformar för hjälp. Stick in en ståltråd i de figurer du vill använda (jag använde hjärtan) och bränn dem i ugnen. Måla och vira runt ljuset. Ställ dem på en bricka, assiett eller liknande tillsammans med lite granris, lingonris, kottar, kanelstänger, torkade apelsinskivor, julgranskulor eller annat skoj så blir det tjusiga "gå-bort-presenter" eller julklappar.

Svar på tråden Julpyssel?