Inlägg från: Smillas och Mauritz mamma |Visa alla inlägg
  • Smillas och Mauritz mamma

Julpyssel?

Dekopage på krukor brukar jag göra.
    Ta en gammal terracottakruka som du ändå har till övers nån stans. Sen tar du en servett med julmotiv på och klipper ut motivet. Måla krukan i en julig färg, t ex guld eller röd. Måla vitt på det område som servetten ska sitta på. När färgen har torkat, "måla" på lite lim på det vita och lägg försiktigt på servetten. Låt torka en stund och lacka sedan HELA krukan, men var extra försiktig när du lackar över servetten. Klart!

Eftersom det finns så många fina servetter, kan man ju variera krukornas utseende mycket. Sätt i en hyacint, julstjärna eller en "mini" en och ge bort istället för den vanliga julgruppen el chokladasken. Eller gör vackra julkrukor till ditt hem!

//Maria

varför inte göra en härlig krans att ha på dörren? Jag gjorde en för några år sedan och den håller än...Jag limmade med limpistol fast kanelstänger, hasselnötter, valnötter, anis, kryddnejlika, torkade apelsinskivor samt ett fint band om.

Här kommer ett tips på en snöbollsljuslykta:

Ta vit fimolera el cernitlera. Rulla små "snöbollar" och tryck dit dem försiktigt på en liten glasljuslykta (IKEA och Tiimari har billiga ljuskoppar, tex) så stt lyktan ser ut som en snöboll. "Grädda" lyktan i ugnen, 100°-125° i 20 min.
    När den svalnat: sätt i ett värmeljus och Voilá!

Svar på tråden Julpyssel?