Inlägg från: tokfia |Visa alla inlägg
  • tokfia

Hur ska ordet varav användas?

JAg använder det så här;

"Det finns två toaletter, varav en är i källaren"

Min man (o Shirley Clamp..) använder det så här;

Nu kommer jag ju inte ihåg den exakta formuleringen..(någon som hörde Folktoppen igår får rätta mig om jag har fel...) men det var en historia om en bonde som hade pingviner på åkern o frågade grannen vad han skulle göra...
    Grannen tilltalar bonden igen, "varav bonden svarar..."

Det här blev ju mer än lovligt svamligt..men citatet med den (felaktiga?) användningen av varav stämmer även om det är något taget ur sitt sammanhang...

• Svar på tråden Hur ska ordet varav användas?
  • tokfia

Jamen hon sa varav och min man använder det likadant...
    Och tack för förslagen på ord!
    OCh då håller ni med mig om att det första exemplet är rätt (har tvivlat ibland, jag kan ju inte rimligtvis ha rätt alltid när han o jag tycker olika...)

• tokfia

Nej, han är från Småland...så det är inte ett lokalt fenomen.
    I hans fall är jag ganska säker på att det handlar om bristande uppmärksamhet under svenskalektionerna (skoltrötthet..). Han vet t ex inte skillnade mellan frågeorden var och vad, utan blandar dem som han vill...(otur för honom att han gifte sig med en språkpolis..). Jag stör mig på det, men får inte påpeka för då blir han sur!

• tokfia

Ja, det kan man verkligen säga om oss! Vi har inte tråkigt iallafall, men bråkar inte heller(eftersom jag inte är den typen som blir arg(jag trycker inte undan ilska, utan är bara så lugn att jag sällan blir arg)).

Svar på tråden Hur ska ordet varav användas?