• Palmolive

PEKING...

Vi tänkte åka till peking på julhandel...
    Är det någon som varit där?
    Har en då 9 månaders, tror ni att det funkar?

Om det är nån som har några smidiga tips är jag tacksam!!

• Svar på tråden PEKING...
  • Elli47

Har inte varit till Peking men skulle gärna åka dit! Jag tipsar dig om att ta med en bärstol och ha bebben i den! Mycket lätt att ta sig fram överallt och bebisar brukar tycka det är kul att ha bra utsikt. Hoppas ni får en härlig resa och mycket shoppat, det är visst vrålbilligt där!

• lycklig adoptivmamman

Ni måste åka till sidanmarknaden när ni är där. Pruta så det ryker. Dra av 85% av priset som de ger er. Var hårda. De har allt där och superfina barnkläder och barnskor.
    Du kan handla allt du behöver till ditt barn på deras supermarket som nog finns överallt i närheten av hotellet.
    Jag köpte en stadig vändbar sulky för 350 kr (ej prutat) och det var deras finaste vagn. Leksaker är praktiskt taget gratis. Deras köpcentrum har en lite speciellt sätt att ta betalt. Du tar varan och säger till en expidit att du vill köpa den, då får du ett kvitto som du går till kassan för den delen av affären. När du betalat så går du tillbaka och du får då din vara i påse. Hur snurrigt och knäppt som helst.
    Jag önskar att jag kunde följa med Men det får nog gå några år till innan vi återser Beijing.
    Bärsele är nog det bästa om ni skall åka runt. Kolla in muren det kan jag rekomendera men det tar på krafterna.
    Drick inte vattnet. Maten tyckte jag inte var så mycket att hänga i julgranen men vi valde ju inte resturanger själva för jag var ju inte på en traditionell semesterresa.
    Ha det så kul och njut.
    Ett litet tips, köp en extra resväska eller två på plats så att ni har något att packa alla era inköp samt ta reda på hur mycket ni får föra hem och hur mycket er lillkotte får ta med sig.

• Palmolive

Tack för det långa svaret :)
    Ja kan ju säga att främst åker vi ju dit för shoppingen :)
    Jag har funderat på om de har blöjor som går att använda eller måste man ta med??
    Sidanmarknaden??? Hette det så eller menar du sidenmarknaden? Är det en kedja eller ett stort varuhus?

Ska man pruta i varuhus också?

• Sirlig

Maten i Peking är uuuunderbar, men man måste veta lite var man ska gå och med paketresor får man oftast den absolut sämsta maten tyvärr.

• maFIA

Sirlig haha jag håller verkligen inte med om att maten är underbar! Fast det beror på vad man gillar. Jobbade på en kinesisk resebyrå och åkte med vår egen resa. Vi var bara två som åkte och fick all världens uppassning, mat i kvantitet men knappast i kvalitet. Dock var det den roligaste matupplevelsen jag någonsin haft, jag åt; friterad skorpion, grishud, hajfena, gåsmage (tror jag, tolken hade svårt att förklara), mm... Det blev faktiskt mcdonalds vår "lediga" dag, jag som brukar ta seden dit jag kommer - men vi var ju utsvultna. Kanske fick vi en extrem upplevelse eftersom vi inte var turister.

Shoppingen är fantastisk. På marknaden finns mest "siden"sjalar, plagiatväskor, skor etc. Peking har dock vanliga affärer också, även om storlekarna är väldigt små!

Även om ni är där för shopping tycker jag definitivt inte att ni ska missa de vanliga turistmålen, då framförallt kinesiska muren som var fullständigt magisk.

Tänk på att det är riktigt kallt i Peking. Det är kallare än här eftersom luften är rå på ett helt annat sätt. Deras somrar är å andra sidan riktigt heta.

Trevlig resa!

• TjorveniSkåne

Det finns pampers (har dock ej testat om de är likvärdiga de i sverige) på stora supermarknader, typ carrefour.
    Kineser är tokiga i blonda /västerländska barn. Om du har ett blygt barn kan silk market bli jättejobbigt. Silk market har numera flyttat inomhus i en byggnad på 5-6 våningar med matställen längst upp. Kinesiska barn använder inte blöjor, så det finns aldrig skötrum.

• TjorveniSkåne

Ditt barn kan kanske ha babybilbarnstoeln fortfarande? Isåfall är den bekväm att ha med.

Om du ska till muren (och det är häftigt!) så hyr en taxi för en dag, kostar kanske 600 rnb. Bussturerna kostar nästan lika mycket om man är två vuxna, och de lägger mycket av tiden i souvenirbutiker som de får mutor av, samt att det inte är något drömscenario att åka med tyska pensionärer. Vi gick upp på muren (finns linbana) , hadde lillen på 18 mån i en ergo-sele som var suverän, mycket bättre än bärstol!

• tesslan

Vi ska också åka dit i December för lite galen julshopping och det ska bli så kul. Jag var där i januari men då var det med jobbet så dagarna var fullspäckade med allt möjligt utom shopping.

Nu vet jag ju inte vart ni bor men ett tips om ni åker från Stockholm är att åka med Air China (bör inte förväxlas med China Airlines som har lite taskig olycksstatistik). Dels slipper ni jobbiga mellanlandningar (jag gillar inte att flyga) och dels får ni ha 30 kg bagage, vilket är mycket trevligt när man ska shoppa loss, till skillnad från tex SAS och Finnair där man "bara" får ha 20 kg.

Ska ni handla kläder så se till att alltid få prova just det klädesplagget ni tänkt köpa. Ofta har dom en av varje storlek framme som man provar och sen hämtar dom en inplastad variant av det man vill ha och den kan va i vilken storlek som helst.

• Palmolive

Oj vad mycket tips jag får!! Tack!

Jag har bokat och betalat extra för att få åka med SAS, vi kände att det var enklare med svensktalande personal och att man kan bestämma platserna lite bättre.. Ett stort minus med bagaget eftersom vi tänkt shoppa loss..

Tjorveniskåne: tyckte du att det var jobbigt att vara i peking med barn? Skulle du avråda oss från att åka? Man får ju höra så mycket negativt om att ha barn där men samtidigt är han ju inte gjord av porslin :)
    Vi har ju inte tänkt att resa runt alltför mycket med tanke på honom men nuren skall vi såklart till..

Mitt stora problem är ju då taxiresorna, tyvärr är han för tung då för den "första" barnstolen..
    Är det någon som släpat med sig en större barnstol och går taxigubbarna med på det??

Hur gör kineserna med sina barn utan blöjor??

• Sirlig

Palmolive: Byxor med hål i baken faktiskt....jag skojar inte...

• lycklig adoptivmamman

Barnen har så kallade splitpants (byxor öppna i grenen) och gör sina behov lite varstans. Men ingen fara det finns alltid någon som kommer för att sopa bort det . Såg faktiskt inte det så mycket just i Beijing men det fanns nog i alla fall.

Sidenmarknaden skulle det vara.

Det fanns massor av blöjor att välja mellan där jag var så det blir nog inget problem.

Varuhusen prutade jag inte på. Där var det fast pris men skulle inte förvåna mig om det går.

• mammasusanna

Hej!

Här komer ett svar från en Beijingbo! Vi har bott här i drygt ett år och trivs bra!
    Vi har två barn på 2.5 och 4.5 år och ett tredje på väg om bara ett par veckor.
    Det är två rågblonda barn vi har så visst väcker de uppmärksamhet var än man går. Att resa hit med en 9 månaders baby är inga problem. Ta med en stroller där barnet har möjlighet att ligga i när ni är på marknader. Det kommer att bli väl tungt att bara i en sk ryggsäck på ryggen. Med en liten filt över vagnen får ju ert barn ro när han/hon sover och ni är är ute eller på marknaderna. Då pillar inte kineserna...De ÄLSKAR barn. Det är ju både positivt o negativt...Det är aldrig några problem att ha vagn etc på restauranger.
    Pampers finns att köpa i nästan varje Jinkelong eller västerlänsk affär (supermarket). Kan dock säga att de inte håller samma kvalitet som hemma men de finns!! Jag kommer att få anv dem när vår baby kommer.
    Det kan vara kallt i december. Det är en torr kyla som kan upplevas riktigt kall. Förra året kom vintern den 2 december. Ingen snö men riktigt kallt. Kanske skall ni överväga att hoppa muren hur fantastisk den än är. Jag hade iallafall avvaktat att boka en tur upp dit och haft koll på väder och vind innan.
    Silkmarket är gigantisk. Massor med folk men mycket prylar också! Fråga efter extra bra kvalitet om ni skall köpa jackor etc....då försvinner de iväg o hämtar bättre kopior o ibland tom äkta varor...De har mkt barnkläder på silkmarket. Andra markander som finns är Pärlmarknaden och Yashow och så finns det små outlets, Ritan...mkt bra kläder. Jag som har tröttnat på marknader åker dit och köper real stuff. Hittade en stella m tröja och fick betala 450 kr i veckan, en Tommy H jacka i dun för 400 kr...Jag satsar hellre på kvalitet men visst är det kul med marknaderna o allt de erbjuder när man bara är här på semester.
    Bilstol, NEJ släpa inte med den om ni inte skall ha en privatchaufför hela tiden. När vi var här för två år sedan gick det inte att sätta den lilla bilstolen till bebisar ens. Jag gillar inte heller att åka med barn obältade men det är tyvärr inte lönt att ta med en bilstol modell större, ev den för baby.
    Vi har chaufför så vi åker aldrig taxi.
    Har du fler frågor så är du varmt välkommen att höra av dig.
    Svarar jag inte kanske jag föder barn....
    Välkommen till KINA!

• Palmolive

Tack igen!

Vad spännande att bo i peking och vad skönt att få höra att det inte är några problem med att ta med barn..
    Man förstår ju att det är en annorlunda värld.

Jag ska skriva upp alla tips vi får, jättekul!!
    Jag funderar på vart man ska byta blöja på barnet? Finns det offentliga toaletter? Blir folk "förnärmade" av sånt? Man vet ju aldrig hur olika kulturer reagerar..

En annan sak jag funderar på är spabehandlingar och massage och sånt.. Är det som i Thailand, finns det mycket? Är det billigt? Skulle vara skönt att få skämma bort sig lite...

• Palmolive

En sak till..

Vi har tagit bort alla "guideresor".. Klarar man av att hitta själva tex till marknaderna??
    Vi ska bo på ett väldigt centralt hotell,, hur är avstånden till alla marknader, silk mm. Ligger det utanför kärnan eller finns det massor??

Vi ska bo på ett 4 stjärnigt hotell, är det god standard i "kinamått"??

Tack på förhand... det bara bubblar frågor ur mig :)

• TjorveniSkåne

Ja, du hittar själv till marknaderna oh turistattraktionerna med taxi. På sas hotellet finns det t.ex upptryckta kort som man kan visa till chauffören "ta mig till förbjudna staden" etc. Ett tips: Be någon i receptionen spela in kinesisk vägbeskrivninghem till hotellet som ljudfil din mobiltelefon (om du kan spela in ljud) Av någon anledning förstår inte riktigt alla taxichauförer korten man visar upp. Om du vill ha bilbälten finns det ganska ofta i nyare volkswagentaxi.

Blöjbyte: Vi gjorde detta på vanliga toalett med sonen stående, hade med plastpåsar att lägga allt i med det samma.

De spabehandlingar som fanns på sas-hotellet hade i princip västerländsk standard. En bonus är att man nog kan få hjälp med barnpassning under sin behandling om man frågar, och kommer på en tid av dagen då de har mindre kunder. Folk är väldigt glada för att underhålla barnet, så jag vill absolut inte avskräcka dig. Just på silk market blev det för mycket bara, annars var det trevligt.

• mammasusanna

Hej igen,

Som tjorven i skåne skriver så fixar du blöjbyte osv på toalett men jag hade nog faktiskt gjort det på annan avskild plats. Toaletterna varierar mycket....På vissa ställen tex Yashow står en dam och gör rent efter varje person (dock saknas papper...)men tex på silkmarket är toaletterna ingen kul upplevelse....gå till Mc Donalds då istället-ligger rakt över gatan. En nackdel, det är trappor ner till MC Donalds, ligger i källaren på ett varuhus.
    Vad är du sugen på för behandlingar? Man gör bra manikyr för 20 RMB pa Yashow. Jag och flera väninnor har provat både att göra manikyr på både lyxställen och på marknader men vi är överrens om att Yashow gör faktiskt bland de bästa. Håller gör det också!
    Där kan du få massage, fotmassage, pedikyr och liknande. Dock sitter man många på rad....kanske inte det mest romantiska...Annars finns det ett urmysigt spa Thaipan. Ligger både i ambassadområdet och på Lido. Tror faktiskt de har fler ställen i stan. Det är så mysigt och otroligt fräscht. Deras fotmassage är ljuvlig. Du bjuds på dryck och kan tom få dig ett glas vin! Om man är hungrig kan man även beställa in dumplings och annat gratis!
    Antar att ni bor centralt i stan och då är det lätt att ta sig till alla markander. Ha ALLTID ett kort på kinesiska med adress och namn på hotellet med er, på er. Fastän många taxichaufförer tror sig kunna engelska så kan de inte det och kineser vill inte tappa ansiktet och därför kan det bli alldeles tokigt om han missuppfattar var han skall köra....då kör han och kör...
    Som sagt, Beijing är en spännande stad som har mycket att erbjuda. Allt från shopping till kulturupplevelser, storartade sådana.
    Är det något spec ni skall shoppa?
    Glöm inte våtservetter, naturligtvis finns det att köpa (superbra småpaket) för det är ljuvligt att tvätta av sig när man varit inne på sevärdheter eller marknader...
    Vi hörs säkert igen..
    Ha det gott

• Palmolive

Tack o tack,, det ska bli såå roligt!!
    Kul med alla tips..
    Ja vi ska nog shoppa det vi kommer över och kan få med oss hem :)
    Lycka till med barnafödandet nu, det kommer gå super!!!!

Vi hörs av!!

Svar på tråden PEKING...