Söker recept på god coleslaw!
Vill gärna ha flera svar .
Vill gärna ha flera svar .
Coleslaw:
Man skär upp vitlök, gul lök, morötter och vitkål blandar i en skål. Sen häller man i majonäs, gräddfil och lite citron och blandar om. Eventuellt kan man salta och peppra lite om man gillar det.
Såg ett program häromdagen då använde dom det här receptet.
puffar för att ha i gräddfil, mycket godare än om man bara har majonäs. Annars kör jag samma recept som ovan förutom citron och vitlök men med en nypa socker:)
Har själv inte testat att gjort. mindes bara att jag sett programmet...kanske ska testa någongång!
Hyvla vitkål med osthyvel. Slå över kokande vatten och spola av med kallt vatten igen så kålen slaknar. Riv i lite morot för färgens skull.
Blanda dressing på fil/gräddfil, majonnäs, vitvinsvinäger, socker, salt, peppar och lite sellerifrön.
Blanda och låt stå minst en timme för att gotta till sig.
Creamy cole slaw
4 port
1 liter strimlad vitkål
1 grön paprika
1 röd paprika
1 liten gul lök
½ dl majonnäs
½ dl gräddfil
1 msk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 tsk socker
Grovmalen svartpeppar
1 dl hackad persilja
Låt stå i minst 4 timmar
senapsfrön ska finnas med va???
Gör en jättegod med äpple i.
300 gr strimlad vitkål
2-3 syrliga äpplen
1-2 msk vitvinsvinäger
0,5 dl lättmajonäs
1,5 dl avrunnen yoghurt elt. gräddfil
Salt
Peppar
Lägg vitkålen i en bunke, blanda ner vinägern salt lite grann. Låt stå ca 20-30 min. Skiva äpplena tunt, dela varje skiva i ca 4 delar blanda ner i vitkålen. Blanda majonäs med youghurten, blanda ner i vitkålen och rör om. Smaka av med salt och peppar. Supergott!
Håller med om att syrligt höstäpple blir väldigt gott i! Istället för vitvinsvinäger kan man ta en kapsyl ättika/halvt litet vitkålshuvud. Bra med något som bryter det det mäktiga i majonäsen.
Alltså: vitkål, morot (ett måste!), lök, äpple, majonäs, lätt creme fraiche, salt och peppar. Måtta kan man göra lite som man vill.
Tycker ni man ska grovriva eller finriva grönsakerna?
Grovriva!
Vitkål, majonäs, vitvinsvinäger, dijonsenap, salt, peppar och lite ketchup (faktiskt!), som bryter av med sötma. GOTT!