Inlägg från: SVejsan |Visa alla inlägg
  • SVejsan

Radon

Och risken är större att utveckla cancer om man är rökare OCH bor i Radonhus... Då blir risken betydligt större än om man bara bor i radonhus eller bara är rökare (1+1 blir 3)

De flesta firmor som utför radonsanering brukar ge en garanti om att de skall ner under de gränsvärden som finns (titta i offerterna). Så jag skulle inte vara orolig att köpa ett sådant hus bara du tar höjd för kostnaden... (det kanske till och med är lite ytterligare prutningsläge...)

Är själv i den situationen att börja radonsanera - hade ett genomsnittligt årsvärde på strax över 800 bequrel....
    Och skall ner under 200!

( lite Trivia: intressant är det att det har ansetts fint och nyttigt att åka till kurort och bada i radonhaltiga källor )

• SVejsan

Inte överdrivet hög radonhalt tycker jag... Om man har en seriös radonsaneringsfirma så garanterar de att de kommer ner i godkända nivåer, och utför ytterligare åtgärder kostnadsfritt om de inte lyckas i första taget.

Vet inte tex vad tapeter med radonspärr kostar...

Om värdet dessutom mättes i vintras så visar det troligen ett högre värde om det skulle ha mätts för flera år sedan , då man var ovanligt duktiga (då det var svinkallt) att stänga alla tilluftskanaler.
    Fråga: vad har huset för uppvärmningssytem? Har man gått från olja till värmepump eller liknande?

Har för mig att det var inte så länge sedan man sänkte gränsvärdena från 400 bequerel/m3.

Svar på tråden Radon