• Hannah76

Lista med skötgrejer till bebis..

Ska till att skriva en lista med grejer att köpa nu innan bebisen kommer. Inga möbler o sånt, detär rdan klart utan jag tänker med på "skötgrrejer" typ tvättlappar, blöjor osv. Har hjärnsläpp.. Vad har ni inhandlat?

• Svar på tråden Lista med skötgrejer till bebis..
  • getingmidja

Bra att ha hemma:
    Tvättlappar
    Blöjor

Ja, det mesta kan man ju handla på sig eftersom.
    Skötbord behövs egentligen inte, jag använder sängen som skötbord då vi är lite trångbodda och inte får plats med enkom skötbord. Man kan ju köpa en uppblåsbar skötmadrass på IKEA tex.

Salva till stjärten är inte säkert att man behöver, jag fick med en tub i min Babybag som jag fortfarande använder.

• Jenny S

Blöjor (inte så många då man inte helt säkert vet strl på bebis när h*n väl kommer)
    Tvättlappar
    Fet salva mot sårig rumpa (Inotyol tex)
    Termometer
    Klorhexidinlösning (för navel om detta behövs)
    Olja att ha i badet
    Mandelolja att tvätta med (gillar inte "färdiga" tvättlappar som ex Natusan osv)

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • getingmidja

Klorhexidinlösning för navel?
    Tvätta med bomull och vatten är det enda som behövs, iaf enligt personalen på BB.

• Jenny S

Ja, om den inte blir infekterad. Då ska man använda klorhexidin (enligt bm på BB)

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Tigger is a she

Näsfrida
    koksaltlösning
    kräkhanddukar att lägga på axeln
    mjuka frottehaklappar (kan vara bra för kräkbebis eller dreggelbebis)
    napp?

• Hannah76

Bra med tips! Det stod helt still i huvudet när jag skulle till att skriva llistan. Är 6 år sen jag sist fick en bebis..*S* Har glömt en massa..

• Tigger is a she

liten gosig filt att ha runt barnet
    alvedon eller liknande
    kudde till dig för stöd av armen vid amningen
    nagelsax

• Tuvalies mamma

Hej hej! På bäbismarknaden finns såååå mycket så man blir alldeles snurrig!! Finns så otroligt mycket onödiga grejer men här är några saker jag inte hade klarat mig utan:

Blöjor (såklart), Inotyol salva (den bästa mot röda stjärtar),
    bebistops (stora tops att rengöra naveln med), bh-inlägg, bröstpump (apotekets billiga funkar utmärkt), en RIKTIGT märkes amnings BH (unna dig en dyr å ingen från H&M) massor av handukar,trasor eller filtar som man kan ha som kräkstorkare
    bäbisborste (min dotter hade iofs massor med hår), nagelsax (en särskild för bebisar), febertermometer (för rumpan) och snorfrida(typ världens bästa uppfinning för förkylda bebisar) i klädväg ska du satsa på många omlott kläder som bodys och tröjor! Det är opraktiskt och bebisar hatar när man drar nåt över huvudet!! Kommer inte på nå mer just nu....Hoppas du fått lite tips på vägen! P.s vagnar, skötväskor, bärselar, hoppgungor mm. är bästa att fynda begagnat på blocket.se tex. eftersom det används så kort tid så är det onödigt att lägga ut en massa tusenlappar på sånt som inte ens hinner bli slitet!! Lycka till!

• Springsteen

har en lista i min blogg... men har inte tänkt att köpa allt innan och lite är nog onödigt

• Tigger is a she

badbalja kanske om du inte har badkar?
    rejäla bindor till dig förstås (det hade vi glömt)
    mjölkuppsamlare
    något som värmer brösten är kanon (lånade systerns bh-inlägg, men de fungerade inte så bra - bättre med en fleeceväst)

Svar på tråden Lista med skötgrejer till bebis..