• Muminski

Jag, ett måndagsexemplar.

Som rubriken lyder måste jag nog tillskriva mig själv epitetet Måndagsexemplar.

Inte för att jag råkade födas på en måndag, nej det var en lördag, men för att jag på något sätt råkar ut för oförutsedda åkommor och situationer.

Ibland blir jag lite trött på faktiskt en smula deprimerad över insikten men jag försöker hålla modet uppe.

Någon sa cyniskt till mig att jag var hypokondriker, ja det hade väl varit bra tänkte jag. Om allt bara var inbillning.

Men det är det inte, jag har de märkligaste åkommor man kan tänka sig. Får konstiga knölar, infektioner och sjukdomar som får läkarna att höja på ögonbrynen och klia sig i huvudet.

Inte tar det slut heller, de avlöser varandra som om det går i skift. 
    Vanliga förkylningar drabbas jag inte av alls, nej det ska vara lite värre grejer innan det drabbar mig.

Sedan har jag en benägenhet att råka ut för olyckor. Stora som små. Ramla i trappen, få ryggskott när jag tömmer diskmaskinen, sträcka mig när jag dammsuger och sånt som bara presenteras i humorform på film.

Jag tar hand om mig, tränar och lever ett nyttigt liv tycker jag själv. Röker inte, snusar inte dricker sällan alkohol och då alltid i måttlig mängd.

Jag känner tidvis stor avund mot mina medmänniskor som går genom livet relativt friska och sunda. Människor som inte vet vad det innebär att göra ryggmärgsprov eller magnetröntgen, för att inte tala om obehaget gastroskopi..say no more!

Jag undrar varför några av oss drabbas av mängder av komplikationer, medan andra aldrig drabbas av annat än en och annan influensa.

Gener? Miljö?

Vad tror ni? Hur ser ert liv ut?

Regerar Murphys lag även i ert liv eller glider ni omkring på räkmacka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-03 12:41:31:
    Jag kommer här in med ett boktips för oss som har det lite tuffare.

Den heter: Alla livets små djävligheter och är skriven av Eva Halldinger.

För mig har det betytt mycket att kunna läsa den boken och känna att jag inte är ensam i träsket.

• Svar på tråden Jag, ett måndagsexemplar.
  • NinaFina

Åh kära Kaiza-hjärtat!! Jag ÄR Murphys lag! Jag råkar också ut för allt man kan tänka sig... Usch...

*kramar om*

• Göteborg

Murphys lag är standard! De orden yttras i princip varje dag här hemma Eller vad sägs om:

*Hade en del pengar över en månad, skitbra! Jaha, då fick katten gulsot, 10 papp gick det på...

*Spelade innebandy och skadade hälsenan, hejdå träning

*Fick nån skum åkomma i fötterna, läkaren kliade sig i huvudet och fattade ingenting. Känns otrevligt ofta.

*Fick vattenkoppor dagen innan jag skulle börja mitt nya jobb

*Tappade mitt busskort när jag var långt hemifrån, inga pengar...

*Ryggskott när jag hade sex, kunde inte röra mig på ett jäkla tag

*Subblar ALLTID på stan, även med gympaskor

Listan kan göras otroligt lång, men jag vet vad du genomgår iaf. Och då är jag ändå född på en tisdag

• annca

Här är en till.  Som tom är född på en måndag... och hittat sig en partner som är född på en måndag!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Göteborg

Glömde: Magnetrönten har jag också gjort, och "överraskande" nog hittade läkarna... INGET!

• Thisla

åh vännen..

Jag tror tyvärr mycket beror på generna man har fått...
    Tror att skolböckerna säger detsamma. Såklart även miljön och slumpen men det beror på vad man drabbas av för små jävligheter...

tack för boktipset!!

kramen

• Muminski

Nina hjärtat. Inte för att jag är glad för att du har det så..men jag är glad för att du förstår mig

Göteborg: Diger lista. Känns igen!!

Annca: Hur ser er vardag ut då?

Min man tillhör gruppen perfekta exemplar av arten Homosapiens. Han ser ut som ett frågecken när jag diskuterar olika symptom och behandlingar. Han drabbas oerhört sällan av några större blessyrer.

Det är nog tur att vi är så olika, men ändå svårt för han förstår mig sällan.

• giz den allsmäktige

här är det murphys lag som styr mitt liv både psykiskt å fysiskt eller vad man ska säga...... det som inte händer andra händer mej.

giz det levande moment 22 å nej jag är inte ens ett måndagsexemplar jag är ihop plockad på IKEAs restlager för överblivna delar men so what jag är jag å tänk om jag inte haft ett liv som jag har vad katten skulle jag ha gjort då?

• LaFontaine

Jag har hittat hem Jag är född på en måndag och har:

* En konstig knäskada som läkare försökt behandla i flera år
    * Onda leder som trots utredningar inte kan förklara
    * En trasig hälsena som trots läkarvård och sjukgymnastik aldrig blir bra
    * Synfel
    * Nedsatt hörsel på ena örat
    * Jag rakade mig aunder armarna och fick en inflammerad hårsäck. Tyvärr utvecklades skiten till en stor inflammation i hela armhålan och läkaren hade svårt att hålla sig för skratt.
    * Ett stor ärr på magen sedan jag i sommras tryckte dit strykjärnet när jag stod och strök och kollade på tv samtidigt. Självfallet blev såret inflamerat.
    * Ärr på mina fingrar sedan jag förra sommaren hällde kokande vatten över dem.
    * Jäkligt dålig ärrvävnad, så alla mina ärr syns jättemycket.

Vilket glatt gäng vi är!

• Thisla

..min kropp är ju relativt frisk men som gravid verkar jag förresten få allt... Allt från förkylningar och magsjukor tre ggr i månaden till foglossningar och sammandragningar.. Jag ÄR INTE gjord för att vara gravid helt enkelt. Nåja, det är ju iaf en tidsbegränsad + tre veckor extra lång SJUKDOM (för det är vad det är!!).

Kanske du blir en sån som är frisk som en nötkärna när du blir äldre istället? Lever som en krutgumma tills du fyller 98.

Svar på tråden Jag, ett måndagsexemplar.