• maryan

kanelbullar utan ägg på...

varför har man ägg på bullar och blir dom konstiga om man struntar i det?

• Svar på tråden kanelbullar utan ägg på...
  • Isolde

Man har ägg på för att de ska bli glansiga. Det enda som händer om du struntar i att pensla dem är att de blir lite mattare – har alltså inget med smaken att göra.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • ATA

Konstiga blir bullarna inte bara fulare

• mamma legolina

Jag penslar aldrig mina bullar med ägg utan doppar dom direkt i socker och lägger dom på plåten för att jäsa, det lärde jag mig när jag jobbade i kök på dagis och skulle baka bullar till alla barnen. Det är jättesmidigt och mindre söligt.

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • lövet2

Utan ägg blir de lätt lite torra. Man kan ha en aning högre temperatur vid gräddning för att slippa att de blir torra redan från början, men de blir ändå torra fortare utan ägg ....

• maryan

okej.. fula bullar kan jag leva med.. =)

vill ju baka bullar till min dotter i morgon på kanelbullens dag men hon är allergisk mot ägg.

• mamma legolina

Om du vill kan du pensla på vatten direkt när dom kommer ur ugnen då blir dom lite glansigare. Fast jag tycker inte mina bullar blir varken torra eller fula. Använd så lite mjöl du kan när du bakar ut bullarna.

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • norgesessan

då hadde jag helt klart struntat i äggen....kanelbullar utan ägg är mycket godare än ingen kanelbulle alls...

• levlivet

Min dotter är super allergisk..vi bakar bullarna på vatten i stället för mjölk o penslar med inget eller lite sirap utrört i vatten o sen pärlsocker.
    Mvh Helene!

PS:Skall också baka bullar idag

Svar på tråden kanelbullar utan ägg på...