Satanism
Vad är satanism för er ?
Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?
Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?
Vad är satanism för er ?
Varför är kristna präster ofta så emot Satanism och deras utövare ?
Varför kan inte en ateist bara kalla sig för Neo-Satanist eller dyl ?
Nu menar jag Satanism inte Djävulsdyrkan, eller religös satanism.
En satanist tror varken på Gud eller Satan.
Satanism som i Church of Satan, grundare LaVey
Satanismen är inget som Church of Satan eller LaVey själva ville kalla sig. Det var kyrkan som kallade dessa grupper för satanister.
De som kallar sig satanister idag är så att säga inte Djävulsdyrkare, de alla flesta.
Satanister kortfattat: De ser satan som en en symbol för rebellande och människans djuriska drifter. De ser sig själva som gudar, egna individer och tar ansvar för sitt eget öde.
Förr (70-talet) så valde ju den kristna kyrkan att kalla många satanister. T.ex KISS, Ozzy etc etc. Allt som inte kyrkan kunde ha kontroll över var satans verktyg.
Synd att det inte är så längre. Oj vad jag skulle ställa till det!
Håller med gumlan för en gång skull!
Hittade denna också!
susning.nu/susning.fcgi&id=Satanism&oldid=Satanismen
Känns lite överkurs att läsa ett skolarbete. Kortfattat och rakt!
Gumlan: Du tror inte det också beror på att det är en vagel i ögat på hela kristendommen. Att dom själva annamade sig namnet Satanism efter att dom själva slägt ur sig orden.
Man kanske skulle kila ner i kojan och trycka några satanist javisst tees
Det är ju klart det är skillnad på Ateistisk Satanism och Theistisk Satanism. Bara att dagens ord "satanism" eller ungdommar som kallar sig satanister brukar alltid utgå ifrån en ateistsik syn. Dvs dom tror varken på Satan eller Gud, men sammfundet kyrkan är något som är ont som måste motkämpas.
Saken är ju den att många tror att satanister MÅNSTE dyrka satan. Det är mer därför jag startade tråden, för att visa att satanister inte alltid måste dyrka någon gud.
Satanism är inget som LaVey valt att själv kalla sin "sekt". Det var efter att han blev utkastad från sin församling och startade sin sekt vid ett annat namn, färefter kallade det kristna samfundet i staden dom för satanister, eftersom LaVey gillade ikonerna inom den kristna kyrkan ansåg han att Satan var en bra ikon att gå efter (han blev väll också utkastad från kyrkan) så han antog sig namnet som den kristna kyrkan gav deras släkt...
Han hade aldrig innan det ens tänkt tanken att kalla sig "satanist"
Så vi kan tacka den goda Kristna kyrkan för detta oheliga namn på en "sekt" ateister...
Kanske Adam mynta ordet "SATAN" när Eva käka upp äppelhelvetet..
Hur som helst vill jag bara att folk ska få upp ögonen för Satanism och just Church of Satan..
Ska läsa mer sen.
Men hur ser MLO Satanister (om man nu kallar dom så) på t.ex ateister (som själva kallar sig fria från den bibliska berättelsen)... ?