Inlägg från: Gorgoroth |Visa alla inlägg
  • Gorgoroth

Satanism

Satanism är ett så otroligt stort ord.
    För mig som levt som satanist/djävulsdyrkare i över tio år har en sorts syn av det, medans andra har en annan. Så ingen kan säga att jag har rätt eller fel.
    Men jag dyrkade allt som stod för ondska (det är skillnad på ondska och dumhet) och såg det som är mörkt och okännt som ett kall.
    Satan var för mig en energi, en kraft som fanns inom det innersta mörkret hos människan.
    Och jag hade förr i tiden olika ritualer som är lite för personliga att skriva om här. Men det förekom offer av olika slag.
    Jag har inte riktigt samma syn idag som jag hade förr. Men jag anseer mig fortfarande tillhöra den mörka sidan

La Vay satanism har jag vissa sympatier med, men tycker det inte har någonting med sann satanism att göra.
    Vilken människa som helst kan sympatisera med La Vay, det är sunnt förnuft i många av hans "budord"

Men att kalla det Satanism är helt fel. Sataniska sekter/ordrar är isåfall True Satanist Horde eller MLO eller OTO.
    Dom hyllar en kraft/gud och det är precis vad Satanism handlar om, enligt mig då, eftersom satanism är väldigt individuellt

• Gorgoroth

Det som stör mig är att just LaVay och hans pjamasparty anhängare valt just namnet Satanism,Jag ser det mer som att de skändar Satans namn och existens.
    LaVay var ingen satanist på något sätt. Inte Alistair Crowley heller. Dom var bara på sin höjd sexmagiker. Mer än så kan man inte kalla dom.

• Gorgoroth

Åskmamma. Crowley var absolut en mycket intressant och fachinerande människa det kan man inte säga annat.

Har tyvär inte läst så mycket varesig om eller av honom.
    Därimot Satanic Bible som är den mest överskattade bok som skrivits.

Vill man läsa sataniska böcker så man man läsa Liber Azerate istället.

• Gorgoroth

LaVay hade olika ritualer som hade med sex att göra. Svårare än så var det inte.

Satan är som det sagts tidigare ett ord för "motståndare" bland annat.
    Satan har funnits i andra religioner än bara kristendomen så vem som använde order satanist först är ju ganska svårt att säga.

• Gorgoroth

man kan säga att MLO står för att man ska finna den svarta flamman inom sig.
    Dom står för elitism och har då ett högre människo idial. Vissa kan säkert likna det med nazism på vissa sätt.
    Men det handlar om att man ska finna sitt inre mörker och krafterna som man däri kan finna

• Gorgoroth

MLO är inte direkt en sekt eller så, Vlad och Jon skapade inte MLO *tror jag*
    Därimot var dom högt uppsatta.
    Minns en intervju på tv med Vlad då han sa att dom offrade människor och liknande, så dom var/är ganska brutala.

• Gorgoroth

ondska=styrka, godhet=svaghet? ungefär så menar du eller?
    jag är inte medlem hos MLO, men jag har läst en hel del om dom.
    Och det är ju kaos magiker vi pratar om så det dom kallar frihet är ju samma som existensiellt "slut" alternativ pånyttfödelse av den utvalda "rasen"

• Gorgoroth

När det gäller självmord så kan man ju se det på många olika sätt. Om man tar Jon Nödtveit så har jag total respekt för hans beslut att ta sitt liv. Jag tror ju knappast han satt och grinade och tyckte synd om sig själv innan han sköt sig.
    Han gjorde det i rituellt syfte och för att släppa loss sin inre flamma. Hela hans Reinkaos skiva handlar om just det.

Därimot om man har problem och inte tar itu med dom, och väljer självmord så anser jag att man är svag.

Okej, jag håller med om att "ondska=styrka,,," var lite dum jämförelse. Men du förstod själva poängen iallafall.

För mig är ondska de fördålda krafterna som finns inom oss alla. Det inre mörkret och hatet,
    Godhet är svaghet så fort man bryr sig om andra än sig själv och de närmaste.

MEN precis som när man pratar om magi säger ofta folk svart eller vit magi. Men för mig finns varken svart eller vit. Därimot finns ett syfte. Och gör man det för egen vinning är den "svart" för att hjälpa någon "vit"

Så att defeniera saker är väldigt svårt.

• Gorgoroth

Lords Of Chaos ska du inte lita så mycket på. Tillexempel angående mordet i Finspång där en kille som hette Linus högg en främmande man i halsen på en fest hos IT "du vet kanske vem det är?"
    IT var för det första inte ens hemma, Men enligt LOC var det han och några andra som hetsade Linus till det för att se om han var värdig medlem i True Satanist Horde.

Det står även att IT är dvärg, det står att sångaren i Bathory igentligen hette Puch Rogerfeldt med mera med mera.

Den boken är helt kass.

Vad gäller MLOs mål är väll igentligen kort och gott att studera magin och kaosets makter och bli ett med kaos.

Vilket då om man ska vara petig döda allt som lever. Dom är ju misantroper.

Svar på tråden Satanism