• Godis råttan

Nån som instalerat en braskamin?

Är sugen på att installera en braskamin hemma, på nedervåningen ( av en 1,5 vånings villa) och fudnerar lite på vad det kan tänkas kosta och vad man ska tänka på.

Har hört mej för hos de som säljer den, så jag vet att den bör vara centraltplacerad i huset och att skorstenen ska gå minst en meter över taknockan...
    men det finns säkert en massa mer man ska tänka på oxå?

Har räknat ut att skorsten och kamin går på ca 30 000,- men vad kan jobbet tänkas gå på?

Still dreaming!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-12 15:21:32:
    Hmmm har insett att vi nog får vänta med kaminen till nästa höst.

*burr*

Men jag vill tacka alla som svarat här inna så hemskt mycket för svaren !
    Nu är jag lite klokare, tills det är dax att börja fundera igen på allvar...

Kramiz/G.Råttan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-12 15:21:34:
    Hmmm har insett att vi nog får vänta med kaminen till nästa höst.

*burr*

Men jag vill tacka alla som svarat här inna så hemskt mycket för svaren !
    Nu är jag lite klokare, tills det är dax att börja fundera igen på allvar...

Kramiz/G.Råttan
  • Svar på tråden Nån som instalerat en braskamin?
  • Anna2barn

Vi har precis installerat en braskamin. Har precis som du en 1,5 vånings villa. Vi kunde inte sätta en skorsten mitt i huset pga, planlösningen. Vi drog den på utsidan istället. Priset för installationen var 5000:-

Jag tycker inte att det var så mkt att tänka på. Vi har lagt klinkers under braskaminen. Funderade ett tag på en glasskiva, men den blir så fort dammig. Sen fixade installationsgubben resten.

• Godis råttan
    Anna2barn:
    Tack för svaret! Hmmm de hade jag inte tänkt på faktiskt klart man måste lägga nåt som skydd mot golvet...Glad Vad har ni för golv annars? Vi har eklaminat i det rum som vi tänkte sätta kaminen- skulle de se knasigt ut men klinkers eller är det bättre med tex en glasskiva som du sa?

Hur e det med väggen behöver man skydde den oxå lr ska kaminen vara så pass isolerad att det bara är att sätta dit den?

5000,-  låter inte så falrigt som de jag hade gissat på...men de e klart att de kan variera lite beroende på vart man bor.
    Still dreaming!
  • Anna2barn

Ja, man måste ha skydd på golvet ca 30 cm runt om. Vi sågade upp vårt trägolv och la dit klinkersplattor. Det blev skitbra. Om man inte vill såga upp golvet så är det enklare att lägga en glasskiva på golvet.

Braskaminen är så pass isolerad att det inte behövs nåt skydd på väggen. Däremot ska den stå en bit från väggen.

Om man köper braskamin och tillbehör så brukar det ingå installation. Du får höra er för. Vad som ingår och så. Vi köpte spisen och skorstenen på två olika ställen och så anlitade vi en annan för installation.

• Godis råttan

Jo de e klart!
    Då blir det nog smidigare med en glasskiva, tror jag.
    Tack för svaren!Skrattande

Still dreaming!
  • Ljungan

Oj, 5000 för installation av skorsten låter billigt! Vi köper och installerar en täljstenskamin via firman som bygger huset, därmed dom som måste kolla alla rättigheter med kommunen osv, och vi får betala 54 000, inkl besiktning och arbete. Vi har visserligen tre våningar (cirka 10 meter högt).

Det är tydligen viktigt att kolla upp så man får ha kamin i det området man bor och det ska vara kommunen som vet. Bra att kolla upp...

• Anna2barn

Vår skorsten är ca 8 meter och nu ska bara sotarn komma och prov trycka den.

• Godis råttan

Hej o hå! De va olika bud det...
    jag har fått pris på 11 000 för bara skorstens materialet+ oxå tillkommer kostnader för montering osv.

Själv klart ska man söka eldnignstillstånd av kommunen innan man sätter i gång.

Nya tag i bebisverkstan :-P
  • Vombell

Vi skulle installera en jättefin täljstenskamin i vårat en-planshus förra året. Med golvplatta, skorsten, kamin, fläkt och arbete för 2 personer skulle vi få ge 30 000 kr. Nu ställde vi in det eftersom pengarna vi lånat även skulle räcka till borrning av bergvärme och den kostnaden drog iväg lite.

• Godis råttan

Vombell:

Det lät som du hade en bra deal
    får man fråga vartifrån kaminen kom?
    Enl mina utråkningar så går kamin (18000)+ skorsten på 30 000 bara de...

Nya tag i bebisverkstan :-P
  • Vombell

Det var ett av de kända märkena som finns nu. Kommer inte riktigt ihåg vad märket heter faktiskt. Är nästan säker på att det var en Handöl 10 eller något sådant. Det avr kampanj på dessa den tiden plus att man fick 2000 kr rabatt på skorstenen.
    Ångrar mig så himla mycket nu. Kanske kunde försökt lånat 5-10000 kr till. Inser ju själv att det var ett toppenpris.

• Mjao

Vi fick betala 6000 för jobb och nya rör i befintlig skorsten.
    Men då står kaminen på övervåningen så rören var billiga.

• Ljungan

Godisråttan: Jobbet på vår skorsten går på ca 10 000, täljstenskaminen 26 000 och skorsten till treplansvilla 18 000. Totalkostanden blir 54 000, inkl besiktning och provtryckning. Men om er kamin och skorsten kostar ca 30 000 så kanske ni kan landa på runt 40 000-45 000?

Svar på tråden Nån som instalerat en braskamin?