Inlägg från: Godis råttan |Visa alla inlägg
  • Godis råttan

Nån som instalerat en braskamin?

Är sugen på att installera en braskamin hemma, på nedervåningen ( av en 1,5 vånings villa) och fudnerar lite på vad det kan tänkas kosta och vad man ska tänka på.

Har hört mej för hos de som säljer den, så jag vet att den bör vara centraltplacerad i huset och att skorstenen ska gå minst en meter över taknockan...
    men det finns säkert en massa mer man ska tänka på oxå?

Har räknat ut att skorsten och kamin går på ca 30 000,- men vad kan jobbet tänkas gå på?

Still dreaming!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-12 15:21:32:
    Hmmm har insett att vi nog får vänta med kaminen till nästa höst.

*burr*

Men jag vill tacka alla som svarat här inna så hemskt mycket för svaren !
    Nu är jag lite klokare, tills det är dax att börja fundera igen på allvar...

Kramiz/G.Råttan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-12 15:21:34:
    Hmmm har insett att vi nog får vänta med kaminen till nästa höst.

*burr*

Men jag vill tacka alla som svarat här inna så hemskt mycket för svaren !
    Nu är jag lite klokare, tills det är dax att börja fundera igen på allvar...

Kramiz/G.Råttan
  • Svar på tråden Nån som instalerat en braskamin?
  • Godis råttan
    Anna2barn:
    Tack för svaret! Hmmm de hade jag inte tänkt på faktiskt klart man måste lägga nåt som skydd mot golvet...Glad Vad har ni för golv annars? Vi har eklaminat i det rum som vi tänkte sätta kaminen- skulle de se knasigt ut men klinkers eller är det bättre med tex en glasskiva som du sa?

Hur e det med väggen behöver man skydde den oxå lr ska kaminen vara så pass isolerad att det bara är att sätta dit den?

5000,-  låter inte så falrigt som de jag hade gissat på...men de e klart att de kan variera lite beroende på vart man bor.
    Still dreaming!
  • Godis råttan

Jo de e klart!
    Då blir det nog smidigare med en glasskiva, tror jag.
    Tack för svaren!Skrattande

Still dreaming!
  • Godis råttan

Hej o hå! De va olika bud det...
    jag har fått pris på 11 000 för bara skorstens materialet+ oxå tillkommer kostnader för montering osv.

Själv klart ska man söka eldnignstillstånd av kommunen innan man sätter i gång.

Nya tag i bebisverkstan :-P
  • Godis råttan

Vombell:

Det lät som du hade en bra deal
    får man fråga vartifrån kaminen kom?
    Enl mina utråkningar så går kamin (18000)+ skorsten på 30 000 bara de...

Nya tag i bebisverkstan :-P
Svar på tråden Nån som instalerat en braskamin?