Ersättning från afa!? Hjälp!
AFA är en försäkring som tecknas och betalas av arbetsgivaren, har inget alls med facket att göra. Om din arbetsgivare har haft en sådan försäkring kan du få ersättning, annars inte.
AFA är en försäkring som tecknas och betalas av arbetsgivaren, har inget alls med facket att göra. Om din arbetsgivare har haft en sådan försäkring kan du få ersättning, annars inte.
Jag fick retroaktivt från AFA:.hur gött som helst när det damp der sisådär 8000 extra en månad...nu får jag 1600ca varje månad och det är hur bra som helst tycker jag
Om du har rätt till afa så har du rätt till ersättning under hela tiden du är sjuk.
När du är sjukskriven med en sjukpenninggrundande inkomst betalar AGS 12,5 procent av den sjukpenning du erhåller från FK. Om du tex har en SGI på 110 400kr/år, gör det ungefär 1150kr/mån. Sedan när sjukskrivningen övergår till sk aktivitetsersättning eller sjukersättning så blir månadsersättningen ca 1312kr/mån. Sedan ska naturligtvis skatt dras på detta.
Så om du är sjuk 1 år med SGI betalar AGS ca: 13800kr/år.
Om du sedan är sjuk utan SGI, dvs med ex. sjukersättning betalar AGS ca 15744kr/år.
Nu har jag gjort dessa uträkningar efter att själv ha läst på www.afa.se och utgått från min egen SGI eftersom jag själv precis håller på att ansöka om AGS.
Om du alltså INTE hade någon sjukpenninggrundande inkomst när du blev sjuk så betalar inte AGS ut någon ersättning.
Hänger du med?
Jag skrev anonym 13 - har räknat lite fel, men sifforna är på ett ungefär
Undrar en sak som ni kanske vet ni som fått AGS. Om man har bostadsbidrag, bostadstillägg minskas inte det då om man får ut ersättning från Afa? Någon som vet?
TS - jag har precis satt mig in i detta så jag kan absolut inte mycket, men jag har läst deras försäkringsvillkor och försökt tolka dessa tills ögonen blöder..!
Men jag tror så här. Din arbetsplats är ansluten till afa - du blir sjuk och får då ersättning från afa, om du sedan återgår till din anställning igen, arbetar (tror det är minst 90 dagar) och du blir sjuk igen, då borde du få ersättning igen så att säga. Men om det nu är så att du arbetade, blev sjuk, började studera, blev sjuk så efter din studietid har jag svårt att tro att du kan få ersättning från afa eftersom du inte längre är knuten till din gamla arbetsplats, som har ett avtal med afa.
Men i mitt fall (jag har ALLTID otur med sånt här, så jag hyser fortfarande inga förhoppningar om att jag skulle RÅKA vara berättigad ersättning överhuvudtaget) så arbetade jag på en arbetsplats som är ansluten till afa, blev arbetslös (man har efterskydd i 720 dagar) och under tiden jag var arbetslös blev jag sjuk och har således varit sjuk i en hel sammanhängande period i sex år nu.
OM jag nu har rätt till ersättning från afa, vilket jag hoppas på, så har jag på en höft räknat ut att det kommer att ge mig ca 65 000 kronor efter skatt!
MEN min fundering är då om detta räknas som inkomst, dvs om mitt bostadsbidrag och bostadstillägg minskas, om det läggs som grund till "taxerad förvärvsinkomst", vilket då skulle resultera i att det underhåll jag betalar till mina barn kommer baseras på denna ersättning, så skulle den höjas avsevärt. Så vad jag menar, i slutändan har denna ersättning isf inte alls gjort varken från eller till. Så jag hamnar ändå på plus minus noll.
Får ta denna frågeställning med afa om det nu blir aktuellt att jag får ersättning.
Detta med försäkringar är en djungel. Har inte haft en aning om att jag överhuvudtaget har varit berättigad att ens SÖKA och det har nu gått sex år sen jag blev sjuk... och naturligtvis är det ingen som informerar om ens rättigheter, det får man så snällt hålla reda på själv...
Om du jobbade minst 90 dagar på "första stället" så har du förmodligen rätt att få ersättning fram till din nästa anställning, sen att du jobbat nån vecka, sen blivit sjuk gör nog inte rätt att få ersättning men jag ska inte säga säkert, jag tolkar bara utifrån vad jag läst på deras sida om försäkringsvillkoren.
Kan berätta att jag OM jag nu får min ersättning på ca 60 000 kronor (efter skatt) i princip inte får någon nytta alls av den summan eftersom jag då blir ÅTERBETALNINGSSKYLDIG till försäkringskassan för bostadsbidrag+bostadstillägg med ca 45000 kr.
Så på ett sätt känns det lite meningslöst att lägga ned tid och energi att ansöka om pengar jag ändå inte kommer ha "nån glädje av". Det dumma i min situation är att jag ansöker så sent och får en klumpsumma på EN gång. Då räknas det som inkomst det året, hade varit bättre om jag i stället bara fått dessa ynka knappa tusen kronorna i månaden i stället... då hade jag inte blivit drabbad på samma sätt.
Till mig sa afa att det endast räcker med att skicka in ett arbetsgivarintyg, inget om att arbetsgivaren måste fylla i nåt papper... skum..?
AGS räknas som inkomst och ska beskattas. Räknas som inkomst när det gäller bostadsbidrag och bostadstillägg.
Jag har inte fått hem alla handlingar ännu så jag har inte skickat in min ansökan, men fått veta att handläggningstiden är ungefär 6 veckor efter det att dom fått in alla papper. Nej, jag behöver inte skicka in läkarintyg, ev att dom begär in det i ett senare skede, men behöver inte bifogas själva anmälan.
Jag blir återbetalningsskyldig plus att jag OM jag nu får ersättning förutom engångsbeloppet (retroaktiva) får ca 1000 kronor per månad så länge jag är sjuk, på verkar också bostadsbidraget osv. Så då minskas ju det så visst, det är inte fett att vara sjuk, men ersättning från afa gör dessvärre varken från eller till. Inte får jag bättre månadsinkomst utan hamnar som sagt på plus minus noll. Vilket känns extremt upplyftande. HA!
Men OM jag inte varit ensamstående, utan haft en sambo så jag inte har varit i behov av bostadsbidrag och bostadstillägg. DÅ hade dessa ca 60 000 kronor kommit som en skänk från ovan... Men som sagt, eftersom jag är ensamstående och har bidrag så ska ju bidragen jag hittills fått betalas tillbaka med pengar från försäkringen.
Jepp, det låter bra. Jag önskar dig lycka till!