• Danbala

Hur uttalar du chèvre?

"ee" och "ää" är för att markera e/ä-uttalet, samt att det är där betooooningen ligger. Inte att man sitter och drar ut på den vokalen i evighet.

Det är svårt att skriva som det låter utan fonetisk skrift!

[ö]:et är det där fjösiga lilla "uh" som dyker upp i slutet om man (låtsas ) prata franska.

Bonne chance! Räcka ut tungan

[...fnord...]
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-04 13:14:35:
    Ah, ja. Tje-löjud och sje-ljud och allt sådant där, det är vokalerna jag är nyfiken på!

(M.a.o: Tj = ch = sh = stcjshctj eller vad som helst just i detta fall! )

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-07 09:48:49:
    Omröstningen slut!
    Nästan 36% säger helt rätt: Tjäävr[ö]-alternativet!

(Inte för att det är direkt fel att kalla det getost heller, givetvis... )

Och alla som uttalar med ett eee på slutet: Det hade varit helt rätt om det hade varit akut accent på det - é. Men nu är det ett vanligt e, vilket i slutet av franska ord i princip försvinner.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du chèvre?
  • Danbala
    ming skrev 2006-10-04 13:40:38 följande:
    Ja, precis! Fast det verkar bara vara jag som uttalar det så.
    Jaa... Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att någon skulle kunna vara tokig nog att göra det, annars hade det såklart funnits som alternativ!
    [...fnord...]
  • Astarte

Uttalar det fjösigt och franskt. och ibland uttalar jag det jeet-oost, men jag kryssade inte i det

• Miasnuttan

Tjävrr säger jag.

Jag ville vara en främling, en annan än jag
  • maryan

det är ett ord jag aldrig använt öht och har ingen aning om hur jag skulle uttala det så det fick bli getost. skulle tro att det blir det om jag någonsin behöver använda det.. =)

• Astarte

maryan, nu när du vet hur det ska uttalas, elelr inte, så kan du ju köpa ett paket! det är väldigt gott faktiskt! sträv smak som passar utmärkt med tex kokta rödbetor och knaperstekt bacon eller på en varm macka tillsammans med honung eller fikonmarmelad!

• Myran H

Danbala, "ch" hade väl inte varit bättre än "tj", då bleve det väl snarare risk för flera hals-vadheterdet-liksom-tjocka... hmmm, det finns väl inget ord som alla uttalar med samma ch-ljud kanske. Men, "sj" kanske hade varit bättre?

• Danbala
    Myran H skrev 2006-10-04 14:13:34 följande:
    Danbala, "ch" hade väl inte varit bättre än "tj", då bleve det väl snarare risk för flera hals-vadheterdet-liksom-tjocka... hmmm, det finns väl inget ord som alla uttalar med samma ch-ljud kanske. Men, "sj" kanske hade varit bättre?
    Sj för mig är definitivt ett ljud som liknar ett "grötigt h". Sjö t.ex. när jag säger det låter mer som "hö" med lite gegga i halsen.

Jäklar, vilka bra liknelser jag kommer på ibland. ;-P
    [...fnord...]
Svar på tråden Hur uttalar du chèvre?