• SmileDevil

Koksalt lösning?

Kan man göra sånt själv?

• Svar på tråden Koksalt lösning?
  • Tigger is a she

Fysiologisk koksaltlösning:

1 struket krm (1 ml) vanligt salt löses i 1 dl vatten. För att snabbt kunna lösa saltet fullständigt krävs att man värmer upp vattnet men det behöver inte kokas.

• miniGrynet

är oxå nyfiken på detta...

Men en undring till inlägg nr 1, ska man använda redan kokat vatten?

• Sarah81

Fick lära mig då jag gick uska att det ska vara en tsk/liter och att det ska vara jodfritt salt...

• Tigger is a she

dvs

1 ml salt till 1 dl vatten (= 1 krm) eller
    5 ml salt till 5 dl vatten (=1 tsk till 1/2 l vatten)

en matsked salt till en liter vatten är alltså lite för stark saltlösning

• Jennie Brunflo

Man kokar upp 1 liter vatten och tillsätter sedan 1 tsk salt....fick jag förklarat för mig.

• Tigger is a she

använd redan kokat vatten eller värm salt och vatten tills saltet löser sig

• miniGrynet

Jag trodde att man hade vatten o salt i en kastrull o kokade upp det tillsammans, för att sen låta det svalna, hälla på flaska o ha i kylen.
    Det är det jag hört, men jag var osäker på måtten.

Men alla verkar ju ha hört lite olika, säkrast är kanske att kontakta sin läkarmottagning eller sjukvårdsupplysningen.

• Omorfia

Asså.. när det gäller att spola näsor är det inte så himla viktigt hur mycket salt det är i. Den fysiologiska koksaltlösningen som har samma osmolalitet som blodet i kroppen är viktig när man ska späda läkemedel och spruta in vätskan i kroppen så det inte blir obalans i "vätskorna".

• Tigger is a she

miniGrynet:

Tanken är att man ska värma vattnet (eller ha varmt vatten) så saltet lättare löser sig.

Däremot, om man ska spara saltlösningen på flaska i kylskåpet så bör man koka vattnet, så alla bakterier dör.

Men så har jag också läst att man INTE ska spara lösningen, utan använda den med en gång, och då behöver man inte koka vattnet, bara värma så saltet löser sig.

• missteddy
    miniGrynet skrev 2006-10-04 13:24:52 följande:
    är oxå nyfiken på detta... Men en undring till inlägg nr 1, ska man använda redan kokat vatten?
    jag skev lite fel jag menar att man ska koka en liter vatten inte koka redan kokat vatten sedan sa bm till men en msk på en liter vatten så jag vet inte om vi gjort fel när ni andra säger en tsk
  • miniGrynet

ok... många olika åsikter med andra ord!

Ja, lättast är väl kanske att ta sig till apoteket och köpa sig en flaska så slipper man fundera så mkt på det. Så tror jag att jag gör!

Lycka till med kokandet och saltandet!

• Jennie Brunflo

12 timmar kan man spara lösningen i tillbringare i kylskåpet sa sjukvårdsrådgivningen till mig när jag ringde.

Svar på tråden Koksalt lösning?