• Anonym

Analsprickor

Kanske borde man inte fega med sina rumpproblem utan stolt stå för dem, men men... nu fegar jag i alla fall ;)

Jag har råkat ut för sprickor i mellangården och kring analöppningen. De är pyttesmå men svider som tusan! Till saken hör att både jag och min man tänder väldigt på analsex (både ge och ta för oss båda! :)) så detta har liksom - förutom att det gör lite ont på toa - sabbat vårt sexliv!

Sprickorna uppkom INTE i samband med våra glada lekar, utan under en period då vi båda låg ganska lågt rent sexuellt. I början kliade det något fruktansvärt, men det problemet är borta nu, däremot blir jag inte av med sprickorna! Jag har haft dem i större eller mindre omfattning i ca 4 månader och nu börjar vi ledsna på det båda två!

Är det NÅGON som har ett bra tips? Huskur? Något på apoteket? Eller måste man till farbror doktorn och säga som det är? Det känns liksom lite jobbigt...

• Svar på tråden Analsprickor
  • Anonym

Ja det hoppas jag med... har ju lite annat att fråga om dessutom, och det finns inget värre än att råka ut för en läkare som inte verkar ha tid eller känns ointresserad... Isch...

Men jag har skrivit en lista ;)

• Anonym

Jaha, så har man varit hos gyn då...

Ingen svamp i alla fall. Han kunde inte se några sprickor heller så jag har väl smörjt bort dem med olja - tack för tipset!

Sen fick jag till min förvåning strikta order att INTE använda Lactacyd (eller hur det nu stavas...) i underlivet, så nu ska jag sluta med det då...

Av bara farten fick jag ett VUL - det ni! Synd att jag inte är gravid än så att man hade kunnat få se något kul ;) Han ville kolla att det inte fanns cystor och annat otrevligt, men allt såg så fint ut så - så det är väl bara att börja göra bebisar nu då ;)

• Anonym

Jag som tvättar mig med Lactacyd varje dag, varför fick du inte fortsätta med den tvålen??

/Undrande

• Anonym

Han sa att den var uttorkande! Jag har också kört med den dagligen, det står ju på att den lämpar sig för underlivet... men han verkade riktigt irriterad på Lactacyd... typ "f a n! ytterligare en som sabbat underlivet med den där nedrans tvålen!!"

...så nu håller jag mig borta från den tills jag hör annat... :)

• Anonym

Varför använda tvål överhuvud taget i underlivet?

Du blir tillräckligt ren med vatten, och stör inte de naturliga processer som finns just för att hålla rent och friskt (balansen av goda bakterier etc).

Det har inte funnits tvål särskilt länge, om man tänker på hur länge vår kropp har utvecklats för att fungera.

Det är obehagligt, tycker jag, att hygienproduktsproducenterna har lyckats få oss att tro att vi BEHÖVER deras produkter! Att vi är äckliga och fula om vi inte har tvål, duschkräm, underlivstvål, raklödder, schampoo, balsam, inpackning, deo, lotion, handkräm, ansiktskräm, ögonkräm, nattkräm, halskräm, nagelbandsolja, smink smink smink ... BLÄ!!

• Anonym

Analfisurer är mig veterligen inte sprickor utan små "gångar" som kan bildas. Så fungerar iaf fisurer på andra ställen på/i kroppen... Kroppen bildar små gångar där det kan komma in hudavlagringar etc och ställa till det... de kan iof vara där utan att vålla några som helst problem oxå...

• Anonym

Alltså, om inte jag andvänder tvål så skule det lukta kiss av mig ständigt... Min man skulle aldrig kunna ge mig oralsex t.ex.
    Ni som andvänt Lactacyd och tänker byta till en annan tvål, vilken väljer ni då? Oparfymerad? Det är det jag vill åt, tvål utan doft...

HOppas på lite hjälp!

• Anonym

Senaste anonym....jag tror du kan vara lugn, det skulle inte lukta kiss om dej ständigt. Jag tror att det är en fix idé du har fått för att du har hållt på och använt tvål. Iaf så har ingen någonsin klagat på min lukt och jag har aldrig använt tvål till underlivet (aldrig haft svamp heller). Oralsexbiten har inte varit något problem heller. Men om du nu absolut vill ha tvål (alla är vi ju olika) så tycker jag att Peronomin (tror den heter så) som finns på apoteket är bra. Vet visserligen inte om den lämpar sej för underliv men den är jätte bra mot torr och ömtålig hur i övrigt. Den luktar lite när man använder den men lämnar inte kvar någon doft. Det kan ju vara värt en titt!

• Anonym

Nä..., men ibland har man inte orkat tvätta sig med tvål och bara andvänt vatten och så när man kommit i säng så stoppar mannen dit näsan och säger typ "uuu, det luktar så surt!"
    Det står ju på Lactacyden att den lämpar sig för underlivet och dagligt..., varför torkar den ut då då?

• Anonym

Kvinnor ska inte ha tvål I underlivet. Punkt. Tvål är för utvärtes bruk.

Jag har aldrig hört en enda läkare eller gynekolog säga nåt annat och de flesta blir mycket riktigt irriterade på de många kvinnor (och män) som inte begriper varför just DE får svamp, irritation och klåda hela tiden...

Kisset sitter på utsidan och tvättas bort, så om din man gnäller på lukt så är det din egen könslukt han inte tål och det låter lite svagt, tycker jag. En frisk slida ska lukta syrligt, men inte surt/unket. Men kanske har en del förstört sin mikroflora i slidan med tvål och luktar konstigt därför, inte vet jag?

Tänk också på att om era män använder hårt parfymerade tvålar på snoppen, sköljer slarvigt och sen har sex med er så är det lika illa som om ni själva använde tvålen. Så även om han inte lider av att ha tvål på organet så ska han också använda en mildare tvål där.

Skillnaden är att snoppen inte har slemhinnor, medan däremot slemhinnor, pH- balans och nyttiga bakterier snabbt tar stryk om hon använder tvål på insidan.

• Anonym

Alltså, när man skriver "på insidan" får ni ju det att låta som om man sprutar in tvål och gnuggar runt med ett finger långt upp igenom - och det gör väl ändå ingen?? ...eller...? ...inte jag i alla fall :D

Mild tvål (men kanske inte då lactacyd ;)) på yttre blygdläpparna och venusberg och liknande områden torde väl inte ta större skada? Där är det ju ändå inga slemhinnor inblandade...

Sen håller jag med om att tvättar man vulvan med varmt vatten varje dag så ska den inte lukta illa - även om man inte använder tvål. Luktar den illa är man antingen sjuk, eller har en känslig/kräsen/ovan näsa!

Svar på tråden Analsprickor