• vadskajaghetadå

fler som köpt rustas batterier?

min kamera vägrar ta mer än 5 kort med dom, sen dör den
    jag trodde kameran var trasig så jag har börjat fundera på ny, tills en tjej här sa att det var likadant med hennes batterier..
    dessa är blå-gröna...

• Svar på tråden fler som köpt rustas batterier?
  • solrosblad

Har oxå köpt rustas batterier, till min tandborste, knappt tio gånger gick att borsta, sen tog batterierna slut, och jag har inte borstat ngt annat *asg*. Nä, tänker bojkotta deras skräpbatterier.

• bambigirl

Enligt råd&rön är ikeas batterier bäst om man jämför med både pris och hållbarhet. Men till en digitalkamera tycker jag att du ska köpa uppladdningsbara.

• Anova

Varför inte köpa uppladdningsbara? Det lönar sig verkligen i längden!

• vadskajaghetadå

jo jag ska köpa laddare, den gamla är trasig..

hahaha ang luftmadrasser..det var så lagom kul när vi lånade min killes mammas stora blå..knak knak..

• vadskajaghetadå

från rusta........

• BaraPyssel

att folk inte fattar: man får vad man betalar för!!!!!

• vadskajaghetadå

vaddå att folk inte fattar?

så du tror att allt som är billigt är skit? det kan jag tala om att det inte är...men jag håller med, mestadels får man vad man betalar för...
    men tro mig jag har haft många kvalitetsgrejer som gått sönder bra mkt fortare än de billiga "skräpet"

• vadskajaghetadå

och joanna

ikeas superbilliga batterier är faktist väldigt bra...

de var t.om billigare än rustas!

• Sannah

Håller med Sannispannisen.
    Bara för att en sak är dyr, betyder det inte att den är bättre!
    Jag köper alltid IKEA´s batterier och tycker att de är kanon, trots att de är så billiga.

• SVejsan

Att saker är dyrare behöver inte per automatik betyda att de är bättre. Ofta så har det dyrare alternativet ett varumärke tex "duracell" , istort sätt alla känner igen det... Varför då ? Jo man plöjer ner ett antal miljoner i reklam, och för vissa produkter går reklamen ut på att skapa en image som gör att du kan tänka dig att betala en merkostnad. All reklam betalar du med ett högre pris på varan. Gissa hur stor del av priset på Duracells batterier som är reklamkostnader (TV, tidningar fina ställ i butiken)? (Sedan kanske duracells batterier är pyttelite bättre , men inte så det motsvarar priset - Köp Ikeas eller Clas Ohlsons istället så får du en bättre driftsekonomi eller ändå bättre uppladningsbara!)

Andra exempel, lite of topic, på att man lyckats skapa en image som man kan ta betalt för är ju tex Jeans ta Diesel, Miss Sixty och Levis jämfört med Rocky eller Pearson vilka kan du tänka dig att köpa dyrast? Då är det inte kvaliten som avgör utan att du gått på reklamen. Om man lyckas riktigt bra med reklamen så skapar man dessutom en trend ... och ett grupptryck ... då kan man ta betalt!! Men om man skulle sprätta märket så skulle inte nån ha en chans att veta vad man har köpt. Så var kritisk mot välkända varor också och betala inte en massa för reklamen om inte varan verkligen har ett mervärde som gör att det är värt det (kan ju för vissa vara just ett speciellt utseende eller annan egenskap)

/Svejsan (tråddödare?)

• BaraPyssel

Ja, ja, ja jag ger mig. Men i mitt fall så tycker jag det stämmer ganska bra. Om vi tar IKEA's batteri så kan det vara så här. Det kan vara en känd tillverkare som tillverkar dessa åt IKEA och sätter deras emblem på.
    Detta kan göras till ett lägre pris för att IKEA köper in så mycket. På BR och Toys t ex säljs det batteri, detta är duracell. trots att det inte står Duracell på. Samma sak som om vi tar märket Whirlpool, det är ju dyrt. Ta sedan märket IGNIS, det är samma maskiner men tillverkas i olika länder. Självklart finns det grejer som kostar bara för att tillverkaren lägger pengarna på PR.

Men åter igen hade jag aldrig köpt Rustas batteri, det är ingen jättestor kedja och det känns på vikten att det är dåliga batteri. Jag lägger alltid lite x-tra pengar på batteri eller har laddningsbara. Kommer ihåg när jag gick i högstadiet och man hade Walkman med sig till skolan. Pappa envisades med att köpa de här billiga "tudor"-batterierna. Hann knappt lyssna på ena sidan av bandet...

• Lejra

Jag köper alltid Ikeas batterier och dom funkar hur bra som helst i vår digitalkamera! Men har funderat ett bra tag på att köpa laddningsbara istället!

• BaraPyssel

Ett tips: Fortsätt med vanliga batteri just till kameran. Laddningsbara batteri är jättebra till allt annat. Men de levererar inte riktigt samma styrka som engångs, så just till kameror bör man använda bra engångsbatteri.

• SVejsan

Joanna Chimel,
    man ska nog vara lite sparsam med generaliseringar. Allt beror nog på hur uttaget sker och det beror på kameran. Nyutvecklad elektronik klarar oftast av den lägre spänningen. Väg allt mot kostnad och miljöbelastning. Kör med uppladdningsbara Nickelmetallhydrid batterier (inte Nickelkadmium).

www.gppowerbank.se/gulliver/pub/tester/cams.jsp

www.miljo.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=3507

Det här med varumärken är ju himla intressant. Att i en fabrik på samma löpande band klistra på lågprismärken som "fina märket" på samma vara. Ev bara ändra design lite. (tex ofta samma innanmäten i elektronikprodukter från Philips, Grundig och Bang och Olufsen)...

• oOoJOYoOo

Vi köpte riktiga skitbatterier på Biltema...dom klarade knappt ett kort med digitalkameran klarade knappt starta upp kameran...hur irriterande som helst.

Men vi köpte billiga batterier på Ikea..rekommenderas får jag säga dom var helt ok!

• Blixten

Johanna:
    Märkligt att du säger att man ska använda engångsbatteri i kamera, då många kameror levereras med uppladdningsbara batterier i. Är det inga vanliga r3 eller r6 så kostar de vanligtvis apa, men det får man kanske ta reda på när man köper kameran. Det är precis samma sak med trådlösa telefoner: har du engångs i, så får du nog köpa en skottkärra full

Håller med de andra: KÖr med laddningsbara!

• BaraPyssel

Nu har jag glömt förklara vad jag menar med laddningsbara batteri. Var lite snabb på tangenterna där. Jag har gröt i hjärnan. Jag menar dom här vanliga AA-batterina med en liten laddare man stoppar i vägguttaget. Det är ju helt annat med de batteri som sitter i laddningsbara telefoner och sådant.

Det med kameran var ett tips jag fick i en fotoaffär när jag skulle köpa AA-batteri till min förra kamera. Jag hade nämligen problem med att blixten tog lång tid på sig att laddas. Då sa han till mig (jag använde vanliga laddningsbara batteri) att dom inte gav samma effekt.

Jag jobbar i en leksaksaffär och där har vi haft problem med de laddningsbara betterierna som kunderna har hemma. Kunden har kommit in med varor som inte fungerade. Vi har satt in våra egna batteri istället för deras laddningsbara, vips har leksaken fungerat direkt.

Har själv laddningsbara batteri till fjärrkontroller, väggklockor och liknande.

//Joanna

• vadskajaghetadå

åh jag tänkte köpa världens bästa laddare idag !!15 minuter!!! tar det att ladda..

fast vi hade redan handlat upp pengarna vi hade med oss nästan
    600 kr kostade den men det är det värt om det tar så kort tid..
    köpte vartas ALKALISKA 12 pack för att se först om det verkligen var batterierna ...

ska plocka i dom nu...

verkar funka

Svar på tråden fler som köpt rustas batterier?