projicera?
Nån som varit ute för projicering?
Hur ska man tackla det?
Nån som varit ute för projicering?
Hur ska man tackla det?
vet inte vad det är, kan kanske ha hänt mig ..?
Projicera betyder :
en term inom den psykodynamiska skolan som innebär att man ålägger sina negativa egenskaper på sin omgivning och personer för att på så sätt slippa bearbeta? dem utifrån sig själv.
...tycker det händer dagligen, nåja inte hela tiden men rätt ofta. Man är väl inte oskyldig själv heller.
Här är lite tips
mediaforlife.se/ebrev/arkiv/artiklar/artikel-2005-nr47-projektioner.htm
Beror ju lite vad det gäller, vem som projicerar och hur man känner inför det?
Detta är ett nytt begepp som jag hört idag..
En anhörig har nämligen avslutat kontakten och sagt en massa saker om mig, tex att jag orsakat att hon inte orkar leva längre, att jag är egoistisk osv.( det stämmer nämligen inte att jag är så som person)
Min psykolog kallade det för projicering...
Alltså att den här personen är psykisk sjuk...
Undrar bara om nån varit med om det och hur man ska tackla det?
Nja, att man projicerar betyder inte att man är psykiskt sjuk per definition. Det är en helt normal (om än okonstruktiv) psykologisk försvarsmekanism som många använder dagligen utan att vara det minsta psykiskt sjuka.
Jag har råkat ut för detta själv många gånger, främst från min mamma. Idag har jag ingen kontakt med henne för jag tröttnade på att allt var mitt fel hela tiden, oavsett vad jag gjorde.
Tror vi alla projicerar lite till vardags, ibland är det förstås för mycket. Som när jag lägger över mitt mående helt i händerna på någon annan.
Så nån skyller på dig att hon inte orkar leva? Om det nu gäller en människa som i grunden inte mår bra (deprimerad?) så kan det vara lätt man skyller på andra istället för att se sin egen del. Inte sagt att andra kan få en att må dåligt med förstås.
Att skapa syndabockar kan vara ett sätt att lägga ansvar på sånt som inte är bra på någon annan.
Mänskliga samspel är inte alltid det enklaste.