• Nickan

Vad göra jag när tvättmaskinen inte vill centrifugera längre?

Har en gammal tvättmaskin som krånglar. Vet inte hur gammal den är, vet bara att den har fungerat bra det senaste året men varit "avställd" fem år innan dess, så den är ingen ungdom direkt.
    Tills för några dagar sedan har den varit helt grym på att centrifugera, den har låtit som en tröskverk men tvätten har torkat väldigt snabbt. Men numera är det bara blött, blött. Och maken och jag kan inte alls sådana apparater så därför vänder jag mig till er!
    Någon som har några tips?
    Finns det något vi kan försöka med själva eller är det bara att kassera den och köpa ny?

Är väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad göra jag när tvättmaskinen inte vill centrifugera längre?
  • MaMmA ZaNdRa

Vi kastade ut våran...
    Så nu latar vi en ny och går i tvättstugan....

• Alltid

Min slutade centrifugera för två månader sedan. Vi kastade den. Den var ändå 12 år gammal och hade väl gjort sitt.

• jassikan

Har du provat att tömma den på vatten? Det kanske har blivit kvar för mycket.

• raggarn

Säkert programverket som är kass. Vår gjorde samma sak.Det skulle kosta mer än 4000 kr att åtgärda.(plus 820:- i undersökningsavgift)Det blev skroten för den. En Upo.(en gång UPO aldrig mer Upo) Gick i sönder fem gånger på fem år. Det blev en begagnad Husqvarna i stället utan dyr elektronik.

• Kornblume

Alltsa, centrifugerar den fortfarande men det är fortfarande jätteblött? Isafall maste du göra rent avloppsventilen för da kan maskinen inte pumpa ut vattnet tillräckligt snabbt.

Om den har slutat centrifugera helt och hallet skulle jag börja med att skruva upp baksidan och se om det är ett lätt problem att lösa. En gang var det bara en kontakt som skulle sättas i en annan pa var maskin. Buslätt!

Lycka till!

• Nickan

Tack för alla svar. Har vidarebefodrat informationen till maken så får vi se om han kan fixa det. Jag hoppas att det bara är det där med avloppsventilen för det är nog ungefär sådana saker som vi kan fixa själva...
    Kanske ska man kolla iaf om något studieförbund kan ordna någon "så-fixar-du-dina-grejer-hemma"-kurs..?

• 201201232

Nya tvättmaskiner är inte så farligt dyra heller.. ;)

• Nickan

Hm. Den verkar inte fungera alls. Bara fyller på vatten och häller ut vatten igen. Trumman rör sig inte alls. Maken har tömt och skruvat överallt han kan komma åt på framsidan. Imorgon ska han kolla baksidan. Den kan ju inte annat än bli mer trasig...

Svar på tråden Vad göra jag när tvättmaskinen inte vill centrifugera längre?