• ung83

risi frutti fråga

kan man ge en 8-månaders risi frutti??(utan sylt)

• Svar på tråden risi frutti fråga
  • MansonDust

Köp riskvikk istället. Samma sak men utan sylt.

• Lilola

nu finns det ju faktiskt risifrutti som innehåller mindre socker! jag har gett min son ibland, när vi vart iväg som mellis, en annan sak som du kan köpa är ju riskvikk det är ju typ risifrutti fast på 1l tetra, o sen kan du själv välja tillbehör! (vet dock inte hur mkt socker etc den innehåller) den brukar jag i alla fall köpa, för tycker det blir så dyrt med risifrutti när 3 barn vill äta det jämnt =)
    mvh Lilola

• Amorella

Här är ett recept på hemmagjord risifrutti (det finns en massa olika varianter på Internet):

Risifrutti

1 dl mager kesella
    1 dl vanilj- eller fruktyoghurt
    1 dl kokt ris

Koka riset och låt svalna. Blanda allt till en gegga.
    Blir det för tjockt går det bra att späda ut med lite mjölk av valfri sort.
    http://www.kokboken.net/view.php?ItemID=354

• ung83

ÄngelBängel: jo man kan väl ge sylten men jag tänkte stt den blir väl inte lika söt ändå...

ruffe4: tänkte mest på om man va o handlade el nåt sånt..snabbt o enkelt..

• Amorella

Det osockrade risifruttin innehåller sötningsmedel istället, så då skulle jag nog hellre gett mitt barn den vanliga risifruttin.

• aesi

Är det inte förbaskat irriterande att de jämt ska sockra eller hälla i sötningsmedel i maten. KRRRRRRRRRR

• ung83

Ängelbängel: det ska stå..att den inte blir lika söt om man tillsätter extra socker

• ung83

aesi: jo de är det..sen när mitt först barn va litet var det inte lika mycket prat o socker då..

• ung83

ruffe4: jag har testat olika frukter men hon är matkräsen....annars hade de funkat bra ju..hon vill inte ens ha fruktpuré

• Lilla K

ung83: vi gör mannagrynsgröt istället för Risifrutti, och det äts med lika stor aptit. Jag har i lite, lite vaniljsocker för att få lite godare smak, men det är mer för min skull än dotterns.

Det kan verka lite bökigt att göra mannagrynsgröt, men microreceptet är ganska enkelt. Sen häller häller jag bara över det i typ en cremefraiche burk och tar med som nödlösning när vi ska bort nån stans.

• Rockmama

Jo, jag menade att en 8-månaders självklart KAN äta Risifrutti.
    MEN det är inte speciellt nyttigt.

Det innehåller rätt mycket socker och snabba kolhydrater.
    Att äta det nån gång ibland är väl inte så farligt men det är dumt att vänja så små barn vid söta smaker.

Barngröt på burk låter ju som ett smidigt alternativ.

• uniMog

Du kan alltid göra egen.

Kokt ris (bäst blir nog risgryn eller grötris men funkar med vanligt) och blanda med vispad grädde.

We can't stop here! This is BAT country!
  • Thelonius

Har inte läst hela tråden så någon annan kanske har svarat likadant. Semper har risgröt till bebisar. Blanda den och ställ den i kylen. Voila Risifrutti!

Svar på tråden risi frutti fråga