När är man smal om man är 168 cm lång?
Jag är också 168 och har en ganska tuff syn på vad det är att vara smal. Jag tycker att jag är smal när jag är runt 53 eller under. Just nu är jag uppe på 57 kg efter en graviditet för 4 mån sedan, men jag håller på att jobba mig neråt och siktar på att landa runt 50-kilo sträcket! :)
168 cm lång och över 60 kilo är INTE smalt. Däremot är det fullständigt normalt och fint på alla sätt och vis! Men smalt, nej det är att ha dålig självinsikt om man går runt och tror det (med mindre man är friidrottare eller dylikt, då man har så mycket muskler att vågen inte går att följa).
Folk har så väldigt skev syn på det här med att vara smal eller inte. Det känns som om det ordet missbrukas vitt och brett. Smal är (för mig!) inte detsamma som att vara "normalviktig" - för vad skulle då normalviktig betyda om det var samma sak?? För mig delas det hela upp i smal - normal - tjock, där smal är någonstans under 19,5 (alltså undervikt!) och tjock är över bmi 23,5 typ, och normal däremellan.
Men alla tjejer älskar ju att känna sig smala och kalla sig smala så de missbrukar ordet vitt och brett och tillslut blir liksom bmi 23 att "vara smal". Det är detta ordmissbruk och förändringssyn på att vara normal och vad som är att vara smal som gör att Sverige lider av en sådan övervikts-epidemi.
Det kan låta hårt och jag gissar att jag kommer bli totalt utskälld för detta inlägg. Men seriöst! Hör här!! www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/
UNGEFÄR HÄLFTEN AV ALLA VUXNA IDAG ÄR ÖVERVIKTIGA.
Läs det en och två och tre gånger! Och inse att det tyvärr inte är att vara smal att ha bmi 20. Och ligger man på bmi över 25, sorry. Då är du inte längre hälsosamt normal!
Just deal with that fact. :) Vi måste sluta inbilla oss vad vi önskar tro och se sanningen för vad den är.
Det är min åsikt i detta ämne!
/Hon som trivs bäst med att ha bmi 18.