• memba

Urinvägsinfektion och gravid?

Min barnmorska säger att jag fått urinvägsinfektion, och jag hade så satans ont i nedre delen av magen i morse, nån som varit med om nått liknande??

• Svar på tråden Urinvägsinfektion och gravid?
  • karin06

förhoppningsvis har du läst om de senaste rönen om att gravida bör få behandling för infektioner så fort som möjligt för att undvika skador på barnet. Så jag hoppas du har fått behandling för det? Annars tror jag det är rätt vanligt att få just urinvägsinf under grav eftersom slemhinnorna är väldigt sköra just under grav. men får du behandling så går det ju över och då är det ingen fara.

• Anna m Hampus och liten i magen

Jag känner väl igen det! Jag har precis avslutat en penicilinkur för just uvi.
    Om hon har konstaterat att du har det så e det ju lite underligt att du inte har fått nåt utskrivet...

Hoppas du mrå bättre snart

• Kakan83

Här är en till som har haft UVI. Men jag gick med min länge för det var ingen som lyssnade på mig när jag sa att jag hade ont i magen. "Det är bara som livmodern växer" bla bla bla.
    Ett akut besök på KK visade sig att jag hade en kraftig UVI. Hade aldrig ont när jag kissade och så men hade jätte ont i magen, precis som någon stack mig i magen.

Nu, två penicillin kurer senare mår jag bättre. Men ska lämna urinprov med jämna mellanrum så att vi är säkra på att den är borta.

Fick du inte penicillin mot din UVI???

Längtar efter dig pyret
  • Pluttan3

Jag har haft TRE uvi denna graviditeten!

• Fiffis

När jag var gravid med min första hade jag upp till två uvi i månaden när de var som värst så fort jag avslutade en kur var jag tvungen att påbörja en ny

• Duckan74

Hade ni alla symtom? Läst att man kan ha uvi utan att veta om det.

• DRÖMMIS

Jag har haft jätte mycket problem med uvi, speciellt när jag har varit gravid. 3 ggr har det gått upp i njurarna. Inte skönt.

Dom två första grav fick jag äta konstant tabletter varje dag för att inte få det. Grav nr 3 fick jag uvi 3 ggr. Och denna grav har jag lyckas få det bara 1 gång.

Jag har haft det så många ggr att jag känner i kroppen innan det ens visar på stickan att det är uvi. Jag få speciella rysningar o det känns lite konstigt när jag kissar. Allmänt påverkad känner jag mig. Och den går det ca 2 dagar sen så bryter det ut i fulla krafter. Har ständigt recept hemma så jag kan hämta ut innan det gått för långt. Skit jobbigt, men det har faktiskt blivit bättre nu om man jämför några år tillbaka.

• Fiffis

Många ggr hade jag bara ont i magen

• memba

Jag har inte känt nått , bara ont i magen imorse. Hon sa att jag var påväg att få det så jag fick antibiotika, men då kanske det var därför jag hade så ont då, va nästan helt säker på MF ... Tack för alla svar!!

• Linafina84

Är det någon som vet om man kan köpa stickor på apoteket och testa själv hemma? jag har för mig att jag har läst det någonstans, eller så har jag drömt. Jag blev så orolig när min mamma berättade om att det kunde ge skador på barnet. Jag har haft lite småproblem men inte lika starkt som när jag haft det andra gånger, men om det nu är så att man kan ha svaga sympton..Tänk om jag gått med det i flera veckor...Blir så nojig.

• Hey Princess

UVI ska behandlas direkt när man är gravid. Finns ökad risk för skador på barnet. Idag hörde jag om forskningsresultat som visat på att risken för att barnet skall få en cp-skada ökade väsentligt om mamman har UVI under graviditeten. Hemska undersökningar och jag vill inte skrämma er utan bara meddela att det är bra att få behandling direkt!

Svar på tråden Urinvägsinfektion och gravid?