• Niz

laktosintollerans!!

Kan man bli allergisk mot laktos så där helt plötsligt? Alltså utan att ha haft det sen man var liten?

Ska man uppsöka läkare om man misstänker man är laktosintollerant?

• Svar på tråden laktosintollerans!!
  • Theodoris

Jag fick aldrig göra något test. Min läkare sa bara att jag skulle undvika laktos och sen dricka ett glas mjölk efter några dagar. Om jag fick ont i magen eller några förändringar så var jag intolerant.
    Jag blev det när jag var 25. Som tur är finns det ju bra tabletter som man kan äta innan om det skulle behövas.

• SmileDevil

Min mamma blev det när hon var 45...

• memelie

kan tipsa om Laktras som finns på apoteket ... dom funkar kanonis!!

Älskar min Johan!!
  • cåbra

Theodoris: Finns det tabletter som funkar?! Underbart! Hur och vilka? Är det samma sort som memelie tipsar om, Laktras?
    Jag får det bara värre o värre. Allra värst är det med grädde, då slår hela systemet ut o jag kräks som en gnu...
    Skittråkigt när man är bortbjuden o värdfolket har gjort tex. potatisgratäng eller så. Pinsamt oxå att tacka nej.

• memelie

latras är en tablet som man tar isamband med kost som inehåller laktos ...

Älskar min Johan!!
  • Countryfreak

Laktras är en tablett man kan ta för att lindra symtomerna när man dricker vanlig mjölk..
    För vissa funkar dom bra och tar bort symptomen nästen helt och för andra (som mig) så hämmar dom bara lite...

Jag vart laktos intollerant för ca 3 år sen..
    Man kan få det efter magsjuka eller annan form av problem med magen..

Men man överlever finns mycket goda laktosfria produkter..

• memelie

för mig funkar laktras utmärkt .. tar dom isamband med maten .. (om de e nått med laktos i *LER) är det mycket mjölk/grädde/eller va man nu kan ha i maten så tar jag två ... om de e litte lagom i så tar jag bara 1 ...

Älskar min Johan!!
  • Countryfreak

Jag brukar ta 3 men maten brukar hitta ut igen kanske inte lika snabbt men snabbare än vad jag trott...

Memelie: Hur lång tid tar det för dig innan du märker av symptomerna när du käkat/ drukit något med laktos i ...?

• memelie
    Countryfreak det brukar ytra sig ganska så fort .. får panik ont i magen ...
    Älskar min Johan!!
  • cåbra

Eftersom jag ändå skall till apoteket i morgon så skall jag köpa de här tabletterna, tackar för tipset.
    Men du countryfreak, vad är det för goda laktosfria produkter du hittat? Min son var lakt.intolerant när han var mindre (det växte gudskelov bort i 5-6års åldern) då provade vi massor och allt utom tofuline glassen smakade skit, speciellt soja o havre mjölken urrk! Kanske har det blivit bättre nu? Tipsa gärna

• Countryfreak

Valio ett finskt företag (tror jag) har kommit på ett sätt att få bort laktosen från mjölk, grädde ja alla möjliga sorters mjölk produkter..

Jag tycker att det smakar nästan precis som vanligt men det e inte alla som tycker..
    Men jag gillar däremot inte tofuline glassen det smakar lite som att suga på kartong.. =( blä..
    Men min sambo har ivarjefall fattat tycke för både valio och tofuline.. =)

• versan

man gkan få tillbaka eländet om man har haft det som barn enligt våran barnläkare + att man kan bli laktos intolerant fast man ej haft det som barn också, om man tex haft någon infektion i kroppen.

• Anknys

...Så min son på ett år som vi misstänker vara laktosintollerant är alltså inte det? (Eftersom det är ovanligt att barn under skolåldern är intolleranta)
    Citerar från sidan www.celiaki.se/laktos : "För barn gäller att enzymaktiviteten börjar minska först efter att barnet inte längre ammas. I alla kulturer är det ovanligt med symtom före skolåldern och besvär av mjölk beror då oftare på allergi."

När han fått i sig mjölk i ganska så små mängder blir han jättedålig i magen och väldigt gasig. Är det allergi mot mjölk då? Vad är skillnaden? Är det proteinet han inte tål då? Måste nog söka läkarhjälp känner jag för att reda ut det hela... Men vad tror ni andra?

• Niz

Anknys: Jo det kan ju vara så att det är proteinet han är allergisk mot... Men det kan ju också vara laktosintollerans eftersom det är OVANLIGT men inte omöjligt! BVC borde kunna hjälpa dig med att komma tillrätta med vart felet är...

• boklus

min son har blivit laktorintolerant efter upprepade penicillinkurer (det är i vart fall vad läkarna tror) han är öronbarn och blev aldrig bra i magen efter en 10 + 10 dagars kur (den första kuren tog inte). Han blir JÄTTELÖS i magen och det luktar avlopp om bajset, eftersom att han bara är 2 år så har han inte kunnat säga till om att han har ont i magen också men har blivit mycket piggare och öppen mot olika sorters mat sedan vi tog bort laktosen.

Det finns 2 olika test som man kan göra, det ena är en laktosbelastning men det gör man inte på så små barn och det andra är ett blodprov där man kollar om man har den DNA förändring som leder till laktosintollerans. Vi har gjort blodprovet och han hade inte någon ärftlig tendens till laktosintolerans. Det är därför som man menar att det beror på aningen infektionen eller penicillinkuren. Det ska kunna läka bort, även om det tar tid.

Med hjälp av Valios produkter så innebär laktosintolleransen knappt någon förändring för oss. Det finns mjölk, vispgrädde, matlagningsgrädde, fil, creme fraiche, gräddfil, yougurth mm. Tyvärr klarar dock min son inte ost och det är lite knepigt men i övrigt fungerar det jättebra. Vi använder bara mjölkfritt margaring (för matlagning/bakning Milda Culiness) och läser noga på alla produkter vi köper (tex innehåller vissa maränger skummjölkpulver). Svårast är det när vi ska gå bort och inte vet om de vi ska till har koll på mjölkinnehåll, så nu så väntar jag på besked från läkaren om vi kan ge honom laktraspiller i de fallen. På dagis får han laktosfri kost och på tex McD så har de järnkoll på vad han kan äta (till skillnad från en del annan snabbmat) vilket kan vara skönt på resande fot. Det största problemet är halvfabrikat, men det finns mycket mer saker som är mjölkfritt än vad man kanske tror i början. Vi har även gått med i Svenska Celiakiförbundet och får regelbunden information från dem vilket är ett tips!

till sist, min son äter Tofu-glassen (och den är ok) men vi föredrar Oatlys havreglass. Deras jordgubbsglass får ofta högre betyg än vanlig gräddglass när vi har gäster som inte vet om att det är havre-glass som de äter.....

• Kalle Karls mamma

Boklus

Det kan oxo vara så att man ha en sekundär laktosbrist vilket leder till att man reagerar på mjölk produkter.
    Det kan komma efter en infektion eller outredd celiaki.
    När tarmen har läkt kan man återigen tåla laktos.

Såbra, memelii
    Laktras ska inte användas i onödan utan bara i vissa fall.
    det kan hända att man blir ressistent mot det om det används i onödan. Bättre att lägga om sin kost i stället

• Niz

ska strax gå ner till vårdcentralen.. nervös som tusan.. *snörvel*

Svar på tråden laktosintollerans!!