• Anonym (KOL)

jag har visst kol

görra veckan var jag och gjorde ett datortomografi på njuren då jag länge haft problem med magen,idag ringde läkaren med svaren från undersökningen och sa att han sett 2 saker på bilderna dels en liten njursten och dels så såg han en del av lungorna och att jag hade lungemfysem,det vill säga KOL.

Vet vad det är då min styvmamma har kol,men hon har ju rökt 2 paket cigaretter om dan i 40 år.

jag själv började väl röka lite lätt när jag var 12 ver beroende vid 14-15 års ålder och har rökt kanske 10 cigg om dan,slutade röka helt när jag var 22 och blev gravid och har inte alls rökt sen dess,gjorde en lung röntgen för 4 år sen då var det ingenting.
    ska nu ta ny lungröntgen så får vi se hur illa det verkligen är...

• Svar på tråden jag har visst kol
  • Anonym

Trodde inte att det blev värre när man väl slutat röka? Däremot har jag hört att alla rökare kommer då i KOL om de inte dör av något annat innan de får det.

Men som sagt, har förstått att situationen inte ska bli värre, men inte heller bättre, när man väl slutat röka.

Hoppas det ska gå bra!

• isisisis

Ledsen för din skull! Hoppas det håller sig så du inte blir sjukare.
    Var det i din tråd jag skrev KOL när du undarde vad du hade för sjukdom?

• Anonym (KOL)

hej jag har inte haft nån anna tråd om KOL,har heller inte haft några som helst besvär som hosta eller så,därför är jag nu helt chockad jag har ju varit rökfri i 5år nu..

• Oviss

Hoppas verkligen att de går bra för dig.
    Anonym- Man behöver inte ha rökt överhuvetaget för att få kol..

Älskar min Richard
  • Minna07

Många missar att alla rökare får KOL. Visst, har man bara rökt 1 cigg/dag i ett år slipper man nog undan. Men det krävs inte mycket. Dessutom började du röka så tidigt (ung ålder), är kvinna (dvs mer känslig) och slutade först efter 10 år. Det ger KOL, tyvärr.

Bara för att man slutar röka innan man får KOL så betyder inte det att man klarar sig ifrån det. När lungorna efter ett tag blivit så skadade av rökningen påbörjas en inflammtatio i dem. Denna inflammationen blir bara värre och värre med åren, oavsätt om man röker eller ej. Därimot förvärrar rökning inflammationen, så att du inte röker är ett jätteplus!! Absolut. Med motion och konditionsträning kan du hålla nere inflammationen så att du aldrig blir så sjuk som du annars skulle bli men åren.

KOL är ju en kronisk sjukdom så det enda som skulle göra dig frisk är ett par nya lungor.

• Anonym (KOL)

jag målar verkligen inte fan på väggen än,men det är klart man blir chockad när man inget sett på lungröntgen förut.

jag hoppas att det inte blir värre än så här för jag har ju inget märkt av det innan.

• Anonym

Förlåt om jag tar över tråden lite här nu, men jag måste fråga..

Oviss: Kan alla få det? Jag hade ingen aning om det.

Finns det kanske någon sida där jag kan läsa istället för att ta över TS tråd här?

• Anonym (KOL)

jag delar gärna tråden,det är lugnt

• Minna07

TS: Det är bra att du inte märkt av det, då har inflammationen inte gått så långt ännu. Värre kommer det att bli, du kommer att få problem med åren. MEN motion och bra kondis är A och O. Förutom att inte röka/utsätta sig för passiv rökning så är det den bästa medicinen mot KOL. Stärk dina lungor genom att simma/spela något blåsinstrument.

Det går att trycka unden sjukdomen med detta, så att det aldrig blir så illa att du ens beöver tänka tanken att du kan dö av sjukdomen.

Svar på tråden jag har visst kol