• septbebbe

Bebis vill inte amma!

Jag har en son på en dryg vecka som haft problem med att suga på bröstet redan från dag 1 och blev på bb rådd att använda amningsnapp eftersom han inte "hittar" mina bröstvårtor samt att han har helt fel sugteknik. Det fungerade ok i tre fyra dagar men nu fungerar det inte alls! han blir asförbannad när jag försöker amma honom o ingenting hjälper! känns som om jag har försökt med allt, ändrat ställning, bröst mm mm

Så efter mkt övervägande så kom vi fram till att tillsammans med ersättning och urpumpad bröstmjölk så ger vi honom på flaska i stället! Det fungerar bra men samtidigt får jag lite dåligt samvete!

Vad tycker ni om att ge bröstmjölk på flaska o ersättning t ex när man är borta eller ex på natten när jag kanske inte hunnit pumpa ur så det räcker en hel natt!
    Någon som har erfarenhet av detta? Måste man alltid tala med bvc om sånt här? Vad kan de säga om man nu inte kan amma... då är det ju bara urpumpning o ersättning som gäller så då borde det ju inte vara nåt problem om man följer intstruktionerna på paketet!

Jag har trugat o trugat men just nu så orkar jag faktiskt inte kämpa mer med amningen, men tänkte att det kanske inte är för sent om man vill försöka ta upp amningen om några dagar eller så! Kan ju ändå inte amma från bröstet utan behöver ju amningsnappen!

• Svar på tråden Bebis vill inte amma!
  • Blå Flygare

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete! Det finns inget amnings-tvång i Sverige, om än amningshysteri. Och bvc ska vara till din hjälp. Bvc behöver veta att du ger ersättning, eftersom det kan påverka magen mm. Hoppas nu du går till en bra bvc som stöttar dig i detta!

• Melly

septbebbe kolla upp om det finns nån amningsmottagning på sjukhuset då kan du få hjälp utav dom. För det låter som du behöver proffshjälp med att lära din bebis att amma rätt. Om det är amma som du helst vill alltså. BVC kan inte sånt alltid tyvärr en del är inte så bra på amning.

• tröttmor

eller kolla om det finns 'amningshjälpen' där du bor.
    kolla i katalogen eller på nätet.

tror det är www.amningshjälpen.se
    där kanske du hittar nån att få ringa till.

det hade JAG jättebra hjälp och stöd ifrån.

• Legolina

Alla barn är unika och har unika personligheter. Kanske ditt barn bara inte tycker om att bli ammad? Huvudsaken är väl att han blir mätt och går upp i vikt som han ska. Gör det som känns bäst för dig och för bebben I ditt fall verkar det vara att ge flaska. Njut av de stunderna istället. En bebis som snuttar på flaska är förresten otroligt sött i mina ögon har ett par ur-mysiga bilder i mitt galleri när Isak får mat av sin pappa.

Mat ska vara en positiv upplevelse, så försök bara med bröstet så länge som det känns bra - annars låser det sig och blir bara fel.

Kram och lycka till!

• Pallas

Vad vill du då? Vill du helst amma så behöver du få proffsig hjälp och helst undvika flaska om du behöver tillmata. Om du känner att du inte vill amma går det alldeles utmärkt att pumpa och ge på flaska och komplettera med ersättning när det behövs. Du behöver INTE fråga BVC om detta om det inte är så att du vill ha specifik hjälp om hur du bäst går tillväga. Vill du ge bröstmjölk en längre tid så behöver du en elektrisk dubbelpump av sjukhuskapacitet, en manuell handpump räcker i allmänhet inte till för att hålla en full mjölkproduktion uppe.

Det är heller aldrig för sent att börja amma, förutsatt att barnet tar bröstet. Därför är det bra att undvika flaska om du känner att amningen fortfarande är ett alternativ att räkna med. Man får helt enkelt göra sina riskbedömningar och känna efter vad som fungerar bäst för ens livssituation. Istället för att använda flaska kan man tex mata med Apotekets drickskål, en medicinmugg eller ett tillmatningsset (en påse man hänger om halsen, med en liten slang man tejpar fast på bröstet så barnet ligger som att det ammar).

En fråga bara: Har du eller en barnmorska någon gång försökt tvinga in bröstet i barnets mun? Dina problem kan isåfall ha med det att göra och det är ganska lättavhjälpt isåfall.

• versan

Jag fick ge tillägg då hon ej fick i sig tillräckligt från mig och gick ner i vikt.
    Så från första veckan fick hon tillägg och jag ammade det lilla jag kunde.
    Sen var mjölken totalt slut i tuttarna efter 3månader.
    Och inte ska du känna någon som helst skuld över det.
    Våran tjej är en stor frisk härlig unge på 12mån och hon har överlevt på flaskmatning.
    Gör det som känns bäst för dig och för bebisen

• tröttmor

versan
    hur menar du?
    hon fick inte i sig tillräcligt och gick ner i vikt?? första veckan??
    dom flesta barn går ju faktiskt ner i vikt första dagarna. och för en del tar det mer än en vecka innan dom är uppe i födelsevikten igen. det tar ju ofta några dagar, nån vecka innan mjölkproduktionen är 'på topp'

• milkah06

Har haft och har helt samma problem. Hon ville inte i början och jag började med ersättning. Hon tycker fortfarande inte att detkommer fotr nog ur brösten så jag gör båda, sä länge det går. (6v).
    Känn INTE dåligt samvete. Vi är fler och barnen mår bra.
    kram

• septbebbe

Pallas: ja första dygnen på bb så försökte personalen där att "trycka in" bröstet i munnen på honom o han blev (tokilsk själv klart!) Vad kan man göra åt det nu såhär i efterhand?

Finns tyvärr ingen amningsmottagning här i stan vad jag vet!

Jag vill ju att han ska ha den bästa maten, o vad jag förstår så är det ju bröstmjölk, men själva amningen är inget som jag "måste" göra för jag vet att han kan få närhet etc på annat sätt. Det är väl bara att det är enkelt att amma!

Legolina: nä det verkar inte som om han gillar att ammas, för han har ju inte varit speciellt entusiastisk någon gång o det funkade ju bara "ok" i tre, fyra dagar!

Vore skönt att ha kontakt med andra som han samma problem så man kan få lite stöttning!

• m3ssy

Jag har haft problem med amningen från dag ett. Min dotter var i början för svag för att kunna suga och fick koppmatas. När vi sen skulle försöka amma tyckte hon att mjölken rann för långsamt och hon blev bara arg och ledsen när vi försökte. Jag fick hjälp och råd av personalen på BB under veckan som jag låg där och när jag kom hem tog jag hjälp av MVC/BVC. Provade med amningsnapp och utan. Provade med nässpray för snabbare tillflöde av mjölken. Jag började att ge henne urpumpad mjölk i flaska vilket fungerade jättebra men jag fortsatte att försöka att få henne att ta bröstet vid varje tillfälle innan hon fick flaskan. Efter veckors slit (och blod och tårar) fungerade det och idag ammas hon till 99%. Ge inte upp men känner du att det är alltför jobbigt, ge flaska men fortsätt att försöka då och då i alla fall. Plötsligt fungerar det kanske och amningen kommer igång

• milkah06

m3ssy- Du körde alltså amning och flaska efter att du kämpat med att få henne att amma lite eller. Och det satte igång??? Det är precis så jag försöker. Vore ju kanon.

• m3ssy

milkah06 - Ja, jag försökte amma före varje gång jag gav flaska och efter ett tag slutade hon att skrika och gråta för att det inte rann tillräckligt snabbt och blev lite lugnare och jag trappade ut flaskmatandet. Från att ha enbart tagit mat i flaska till att nu helamma, men det har tagit sin lilla tid. Hon är 3 månader nu.
    Hoppas det fungerar för dig också, det är jobbigt men det är faktiskt mycket lättare att alltid ha maten med sig

• Qliana

Min tjej tog inte heller bröstet. Vi trugade och försökte med amningsnapp. Under tiden så hade jag alltid med ersättning, amningsnapp och ångest!! Men, jag började ge flaska och trugade med napp (storlek 6 mån). Fortsatte med amningsnapp och när det väl fungerade så "vilade jag" tills jag orkade arbeta bort amningsnappen som jag upplevde som skitjobbig. De dagar jag inte orkade amma med amningsnapp så fick hon urpumpad mjölk på flaska. När hon fyllt 8 veckor så tog hon helt plötsligt bröstet utan amningsnapp!! Vilken underbar känsla! Inget meck med amningsnappen, ingen ersättning och hålla på att pumpa...

Jag är glad att jag fortsatte att kämpa eftersom jag tycker amning är mysigt och lätt att ta med Men ha INTE ångest om du inte orkar - om inte du mår bra så blir det jobbigt för bebisen också. Amningshjälpen är jättebra om du bestämmer dig för att fortsätta kämpa.

Lycka till!

Svar på tråden Bebis vill inte amma!