Inlägg från: Smilla10s Gubbe |Visa alla inlägg
  • Smilla10s Gubbe

    Var är alla pappor och blivande Pappor?

    Testade ett PLUS idag så förhoppningsvis blir det tillökning i mitten på juli !!!!!

    Men än så länge är det ju fortfarande lite tidigt, så det är inte helt säkert att jag tillhör denna tråd!! Ville bara skriva lite av mig lite av min glädje!!

  • Smilla10s Gubbe

    Tack, Pappa80....men som sagt, tiden får utvisa om om lyckan håller i sig!!

  • Smilla10s Gubbe

    Tack, classemannen!!

    Nu har det gått en dag sedan testet och glädjeruset börjar att sjunka in så smått. Vi har haft lite problem och därmed en produktionstid på 3 år, så därför känns det ofattbart när det så äntligen dök upp ett PLUS igår!

    Grattis till er alla andra pappor och blivande pappor!!

  • Smilla10s Gubbe

    Tack för det MiniFarsan!

    Jo, och även fast testet var tydligt igår och om det fortfarande är det imorgon, så kommer man ju inte våga tro på det förrän ultraljudet är taget....som plåster på såren, eftersom vi behövt ta hjälp med IVF, så kommer vi att få ett tidigt ultraljud redan under vecka 8 eller 9 och dit är det ju "bara" 3-4 veckor.

    Måste kännas skönt när mer än halva tiden har gått....de flesta orosmoln angående missfall och sådant elände har väl försvunnit nu antar jag!!??

  • Smilla10s Gubbe

    rollyboy: Då är väskan packad antar jag?? Spännnande!!!!

  • Smilla10s Gubbe

    Ordinarie test idag visade åxå på att jag ska bli farsa....kolla mitt galleri!!!

  • Smilla10s Gubbe

    Benganfans:
    På sätt och vis har du faktiskt rätt och det var en så pass intressant kommentar att jag var tvungen att fråga farbror Google om ett svar, men det var tyvärr svårt att få något definitivt svar!! Därför vill jag reservera mig för eventuella fel i min sammanfattning nedan, vilket är ett resultat av egen text och Copy-Paste från nätet.

    Barn eller foster? Det hela handlar om nät det är tillåtet att göra abort och när det är möjligt att rädda ett för tidigt fött barn. Abortlagen säger att man får göra abort fram till och med 18:e veckan med undantag för särskilda fall då det får göras fram till vecka 22....t.ex. vid risk för mammans hälsa eller liknande. Angående att rädda för tidigt födda barn så vill många läkare vill sänka gränsen från 28 veckor (enligt vad jag kom fram till) till 20-22 veckor.

    Enligt Världshälsoorganisatonen, WHO, ska alla barn födda efter 22 fullgångna veckor (i femte månaden) räknas som barn. Eller som - då man inte vet antal veckor - är minst 25 cm långa eller väger minst 500 gram. I Sverige har man definierat döfödda foster och döfödda barn. Man säger att dödfödda foster som är födda före graviditetsvecka 28 räknas som spontanabort (på vardaglig svenska missfall). Som dödfödda barn räknas alla födda som inte visat livstecken efter graviditetsvecka 28. Juridiskt innebär det att föräldrar vars barn är dödfött eller dör strax efter förlossningen måste arrangera en begravning för barnet. Ett foster, som visat livstecken, fött före vecka 28, rapporteras av barnmorskan till folkbokföringen som levande fött barn och senare som avlidet, om barnet dör, av den läkare som vårdat barnet.

    Minifarsan:
    Detta innebär att ditt foster redan i detta skede har stor chans att kunna räddas (om man frågar svenska läkare) om den stackarn skulle behöva komma ut redan nu.

    Benganfans:
    På ett sätt har du alltså rätt i det du skriver, men på ett annat sätt har du INTE rätt. Om ett barn visar livstecken efter födseln i t.ex. vecka 22 så kommer det att räknas som ett barn ändå!

    Jobbigt ämne det här, men intressant !! Förhoppningsvis har jag bidragit med någonting i och med detta långa inlägg!!

  • Smilla10s Gubbe

    MiniFarsan:
    Tack. Nu känner vi oss mycket lättade att vi äntligen är på gång.....ringde IVF-kliniken och meddelade nyheten och på måndag ska vi ringa vår läkare som ska göra det tidiga ultraljudet innan vi får skriva in oss på riktigt.

    Självklart kommer allt gå alldeles utmärkt med lillen och hela mars månad kommer du att vara naglelbitare av ren nervositet.....och så plötsligt händer det!!!

  • Smilla10s Gubbe

    Benganfans:
    Min text stämmer ju överrens med det du skriver, d.v.s. att WHO säger vecka 22 och "svensk lag" säger vecka 28. Men enligt min tolkning så beror det även på tillståndet på den nyförlösta. Sedan vill svenska läkare att man sänker gränsen på grund av att de statistiskt bevisat att de kan rädda väldigt många barn som är 22 veckor!

    Men som sagt så tänker jag inte offra handen på att min tolkning är helt korrekt, så återkom gärna med ett motbevis!!

    OFFSHORE:
    Grattis till faderskapet!

    Apropå Fars Dag fick jag en bit godis av min fru med hälsning från vår 2mm-skapelse inuti henne....kanske inte riktigt samma sak som att fira det på riktgt, men det är bra med träning!

  • Smilla10s Gubbe

    Pappa80:
    Bra tips för ett gratis "start upp paket"....nu var ju en annan inte behörig för detta eftersom det max får vara 3 månader kvar till födsel när man hämtar ut paketet....men har man tur så har de samma erbjudande i juli åxå!!

    bananaaas:
    Håller med dig angående kombinationen barnslig + att bli farsa....mitt måtto/undanflykt har alltid varit att "Barn kan inte ha barn", men nu får man nog tänka om angående det....därför är det alltid skönt att vet att det kan vara en fördel att vara lite barnslig som Tonlan skrev!!

    Siro:
    Vill bara stämma in i berömelsen att klara av att bli tvillingfarsa vid 15 års ålder!

  • Smilla10s Gubbe

    Pappa80:
    Tack för tipset, det ska jag göra....även om det känns avlägset när "vi" bara är i vecka 6 !

  • Smilla10s Gubbe

    Benganfans:
    Stort GRATTIS till dig och din dotters mor.

  • Smilla10s Gubbe

    Benganfans:
    Trevlig liten checklista du har på din presentationssida....får man stjäla den?

  • Smilla10s Gubbe

    Nu är "vi" i vecka 9 och jag har varit på ett första VUL och allt såg bra ut...fick till och med se lite hjärtslag...så nu är förhoppningsvis den värsta nervösa tiden över så att man kan börja slappna av en aning!! En liten bild på miraklet fick jag åxå med mig hem!

    Imorgon pyser vi till Thailand. Svärföräldrarna ska åxå med, så nu är det läge att berätta en hemlighet för dem!

  • Smilla10s Gubbe

    Ja, bekräftelsen av ett liv därinne var fantastiskt! Och när man kan se lite mer av den lille så tar det nog graviditeten till en ny dimension!! På min bild i fotoalbumet kan man urskilja ett huvud till höder och kroppen till vänster....och mitt i kroppen pickade alltså hjärtat!!!

    Vi har tryckt upp varsin t-shirt åt svärföräldrarna där det står:

    "Jag ska bli morfar"

    respektive

    "Jag ska bli mormor"

    Får se hur det tar den nyheten....första barnbarnet blir det för dem så det är nog ganska stort för dem åxå!

  • Smilla10s Gubbe

    Haha.....det är underbart med sådana tillfällen när tiden bara stannar upp för några sekunder!! Kul att han tuggade klart innan han sa något....då är man ganska behärskad!!

  • Smilla10s Gubbe

    Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig....idag är det dags för inskrivning på sjukhuset!

    God Fortsättning på Julen ! I Julhelgen berättade vi nyheten för hela släkten! Otroligt skönt att kunna börja diskutera det hela med någon annan än min bättre hälft...nu börjar det kännas som att det faktiskt är på riktigt!!

Svar på tråden Var är alla pappor och blivande Pappor?