• kullan

Hur "blir man i huvudet" av lustgas?

Känns det mesta behagligt eller blir man helt borta? Har man fortfarande pejl på vad som händer runt omkring? Dum fråga kanske men skulle va lite intressant att veta!

• Svar på tråden Hur "blir man i huvudet" av lustgas?
  • Thegirl82

Har tagit lust gas själv så jag skulle också villja veta hur det är under förlossningen. Om man försvinner då med.

• Morrhoppan

Jag har uppfatat det som att olika personer reagerar olika på det. Själv använde jag det under krystvärkarna enbart (med första tog krystningen 45 minuter och med andra fyra värkar) och det kanske också kan inverka på hur man upplever det?
    Med första:
    Nåja, jag var fullt kontaktbar under hela tiden, men lite avtrubbad. Fokus hamnade mer på hur jag skulle hantera masken och min andning än på att föda barn, vilket just då passade mig finfint eftersom jag helst ville undan där mot slutet... Jag minns att de sade åt mig att göra si eller så och att jag gjorde mitt bästa för att göra det osv. Jag minns att jag vrålade rakt i masken när det kändes som värst (lustgasen tog bara udden av smärtan, men inte bort den helt). Så upplevelserna finns kvar i minnet, men något avtrubbade. Dock kan jag ju inte svara på om de inte skulle vara lite avtrubbade ändå för den stora hågkomsten från hela förlossningen är när sonen kom uthalkandes och lades upp på magen.

andra:
    Lustgasen kom fram när krystvärkarna började. Första värken var jag utan, andra värken fipplade jag med masken så det blev inte bra, tredje värken gick hjärtljuden ner av lustgasen och fjärde bad de mig att låta bli för att de trodde jag kunde hantera smärtan med min vanliga andning (andades genom varje värk innan krystningen) och då föddes vår andra son. Lustgasen gav mig ingen direkt påverkan alls den gången.

Har vänner som berättar att de blivit rusiga av lustgasen och dillat om än det ena och än det andra Så roligt har jag inte haft med gasen - tyvärr

• Thegirl82

Åhhh Är så rädd för lust gas så jag vill veta. Men om man inte får tillräkligt så att man försvinner på det sättet så kanske man själv vågar prova igen. Har fått lust gas varje gång dom ska spruta min fot och det har inte varit kul. Läskigt

• Soffie

skitkul!!!! Blev lagom full!! skrattade när nån sek var utan värk!!!

• MammaFia

Jag mådde jätte illa å blev bara yr i huvudet, så jag valde bort lustgasen helt, eftersom den inte tog bort något av värken utan bara fick mig att må sämre.
    Men jag har hört både dem som har klarat hela förlossningen med bara lustgas å de som mådde som jag.

• Eikartin

När jag provade den på besök på BB innan förlossningen tyckte jag inte om det, blev mest illamående och yr. Men under förlossningen tyckte jag den var underbar! (kanske skillnad när man har ont) Som ett rus, men man är inte helt borta. Och att skrika i själva masken kändes också bra. Rekommenderas starkt.

• MammaFia

HAha, det där med att skrika håller jag med om att det är skönt! Jag skrek så högt vid varje värk att sambon en gång sa "Inte så högt gumman. Tänk på de andra!" i all välmening. "DET SKIIITER JAG IIIIII" skrek jag ännu högre vid nästa värk. Men sen fick jag EDA å blev lite lugnare

• Värmlandstös

Gillade den inte. Tog inte bort någon smärta men blev helt borta i huvudet. Tappade kontrollen helt över vad som hände och vilka människor som var i rummet. Hade lustgas när jag var öppen 7-10.
    Fick en dos med Eda sen och då fick jag tillbaka kontrollen, kunde vara uppe och gå och all smärta försvann.
    Under krystningarna fick jag bara syrgas. Det verkar vara väldigt olika så det kan ju vara värt att prova lustgasen i alla fall.

• Isorfidien

Det kändes som om jag befann mig i en glasbubbla. Jag trodde själv att jag var fullt medveten om mig själv - helt klar i skallen (trodde jag ja) men alla andra utanför min bubbla var som suddiga figurer och jag hörde inte vad de sa och jag kunde inte fatta varför de inte förstod vad jag menade när jag sa något!

Idag vet jag att det var en hel del minnesförluster inblandat i allt också men jag skulle inte tveka att använda lustgasen i alla fall nästa gång. Visst mådde jag smått illa och jag spydde så där i början när jag använde den men sedan blev lustgasen min allra bästa kompis där på förlossningen! *ler*

• oOoJOYoOo

Min första förlossning vägrade jag släppa lustgasen ens för en liten stund! Men jag tycker inte jag blev väck om man säger utan mer att de tog udden av smärtan något...sen gjorde de nog en del att man hade något att koncentrera sig på, att andas i den.

MEN min andre förlossning blev jag bara irriterad på den mådde illa o slängde bort den ...så de var väldigt olika ifrån gång till gång. Få se hur man villha de den här gången då!

• mamma på landet

Jag testade lustgas under slutet av öppningsskedet under min raketförlossning ( var nog bara 3-4 värkar med gas) och jag tyckte det var bra. En gång blev jag på kanalen och tänkte "nu får jag nog lägga av ett tag" precis som i de glada dar man var ute och festade...

Jag tror lustgas gör sig bäst under en kortare tid, inte en hel förlossning. Har hört att effekten avtar med tiden.

• Fröet

Jag tyckte att lustgasen var helt underbar, man blev liksom "full" kännde fortfarande värkarna men brydde mig inte lika mycke.
    Jag rekomenderar absolut lustgasen.

• apelsina

Håller med Fröet! Man blev lite snurrig i huvudet, och värkarna gjorde inte lika ont... Fungerade faktiskt ganska bra. Dock, fick jag inte använda lustgasen när jag skulle börja krysta. BM ville väl att jag skulle ha lite koll under slutfasen
    Denna gång ska jag också klara förlossningen på bara lustgas, hoppas jag!

Svar på tråden Hur "blir man i huvudet" av lustgas?