• Annis76

Barnmat

Gmml-Precis likadant är det för mej! Har gjort en kyklingrätt och provat två varianter av köttfärssås. Vår dotter 6 månader, gillade det inte. Blir så ledsen när hon inte vill äta det jag fixar till. Så nu har jag gett upp. Det får bli burkmat även fast jag gärna lagat mat till henne.

• Annis76

Ja, och trist är det när man nu vill laga mat till dem! Låter henne smaka lite av det som jag och sambon äter ibland och det tycker hon är jättesmaskens men det går ju inte att ge henne det då det är salt i det.

• Annis76

Jag fattar inte riktigt. Satt och läste nyss i lite olika tidningar och böcker om barnmat. Ibland verkar det som att man ska vara superförsiktig med allt. Kryddor, tomat, ägg, mjölkprodukter, stekt mat, mm. Sen läser man på ett annat ställe och då verkar det som att man ska laga likadan mat till barnet som till sej själv. Det enda som man ska ta bort för barnet är saltet.
    Vad ska man gå efter? Det är ju jättelätt att laga barnmat om man ger det samma mat som man själv ska äta (mixat och utan salt).
    Hur är det med soja? Det är ju salt smak men ska man undvika det i barnmat eller går det bra att använda? Blir inte klok på detta!
    Min tjej är 6,5 månad.

• Annis76

Jamen, hur länge ska man vänta med att ge det? Eller ska man testa lite och är barnet ok i magen är det bara att köra på då eller?

• Annis76

The Bumblebee-Tycker du har bra inställning till det mesta. Vad brukar du laga till för barnmat? Jag har gjort några olika köttfärssåser men de gillades inte. Men när hon fått smaka lite av den köttfärssåsen som vi äter älskar hon den.

• Annis76

The Bumblebee-Gjorde efter ditt recept igår. Kryddade med lite rosmarin istället för timjan. Hilda smakade det och såg ut att gilla det! Hon ska snart få en större portion. Hoppas, hoppas att hon gillar det i dag med. Har frusit in lite och skrivit The Bumblebee-mix på påsen.

• Annis76

VitLupin-Kryddar du laxen med något eller får den vara helt naturell.

Tar tacksamt emot era recept!

• Annis76

Jag brukar ge Hilda smörgår också. Jag använder ett ljust bröd med leverpastej. Supergott! Lite salt som finns i brödet är nog ingen fara.

• Annis76

Vad brukar ni ha för pålägg på mackor till era små? Jag har oftast leverpastej och ibland ost. Vad mer går bra?

• Annis76

Toppform ikväll halv 8 tar upp lite om barnmat.

• Annis76

Provar man lite försiktigt med stekt mat är det nog ingen fara. Det är barnets mage som kan tycka att det är lite jobbigt med stekt mat men steker man den lite lätt och barnets mage sköter sej är det nog ingen fara. Jag har gett vår dotter lite lättstekt blodpudding och pannkakor. Det har gått bra och hon gillar det verkligen!

Svar på tråden Barnmat