Inlägg från: sleeping sun |Visa alla inlägg
  • sleeping sun

Barnmat

Här vill jag vara med. Lagade en rätt idag som min son (6månade) älskade. Jag serverade den med spaghetti.

Skinkgryta med senap
    Ingredienser:
    150 g skinka, färsk i små bitar
    1 liten squash i små bitar
    1 liten morot i små bitar
    1 1/2 msk smör
    1/2 - 1 msk senap
    1 dl vatten
    1/2 dl vispgrädde
    vitpeppar, ingefära
    Garnering:
    Persilja

Gör så här:
    bryn köttet och grönsaker i smör några minuter.
    Tillsätt senap och vatten och rör om.
    Låt grytan koka några minuter.
    Tillsätt vispgrädde.
    Smaksätt med peppar, ingefära och värm upp.
    Strö över hackad persilja.

Servera med potatis och tomat.

• sleeping sun

casamia: Min pojke vill älskar också banan. Banan och gul kiwi är favoriterna.

• sleeping sun

Min son dricker inte så mycket välling/ersättning längre. Han dricker 100ml på morgonen och 200ml på kvällen innan sängdags sedan mitt på dagen vill han inte ha längre. Då vill han ha gröt och pureér. Han är 6månader gammal.
    Hans dag ser ut så här:

5.00 100ml välling
    8.00 gröt +en frukt
    12.00 puré +efterättspuré
    16.00 puré +en frukt
    19.00 100ml välling
    21.00 100ml välling

Han brukar få hemlagad mat målet vid 4 och burkmat målet vid 12.

• sleeping sun

Jag fryser in dom i iskuber och lägger in iskuben i en fryspåse. När det sedan är nerfruset så trycker jag ut dom och lägger dom i fryspåsar som jag skriver vad det är för något på en etikett.

• sleeping sun

Nyckelpigan80: Köpt barngröt innehåller så mycket tillsatta vitaminer så om du gör egen så får du se till att du ger samma vitaminer i annan mat.

• sleeping sun

Kollade på burkarna i affären. Dom för 8månaders bebisar innehåller joderat salt. Jag trodde inte man fick ge salt förrän dom är 1år. Är inte detta konstigt?

• sleeping sun
    Tinuskan skrev 2006-10-13 15:15:21 följande:
    "Saltfattig" kost ska det vara efter 6 mån...(enl BvC)
    Ok det kan kanske stämma. Jag har bara hört att ingen salt innan 6månader. Så sa dom här på BVC iallafall. Men du har säkert rätt.
  • sleeping sun

Idag ska jag göra potatis , kokt torsk och äggsås till hela familjen och tänkte jag att Marcus med skulle få äta det. Receptet finns i min blogg.

• sleeping sun

Hur gör ni när ni ska göra köttbullar till era små? Min son är 8mån och jag ska göra köttbullar idag till middag och vill att han med skulle kunna få smaka lite köttbullar. Någon som något recept?

• sleeping sun

Idag fick min son apelsin till efterätt. Han fullständigt älskade det. Igår fick han smaka russin och det var så gott så man skulle kunna äta hur mycket som helst om inte jag stoppade honom

• sleeping sun
    paddan83 skrev 2006-12-18 14:26:14 följande:
    Hur gör ni köttfärssås med spagetti till 8 månaders?Sonen är lite kräsen och vill ha det lite såsigt.Hur gör man för att få maten lite mer såsig? har man i vatten eller? Jag brukar bara få det så tjockt ♥ Har pcos - kan inte bli gravid utan hjälp♥ ♣ Får ägglossningsstimulering i slutet av Januari ♣
    Jag gör som vanligt men har i mindre kryddor och inget salt.
    Stolt mamma till Marcus
Svar på tråden Barnmat