• CasaMia

Barnmat

Perfekt att ha den här tråden till hjälp och vad bra att ni skriver ålder på barnet när ni tipsar

Min lilla Sanna 4 mån äter med god aptit, idag blev det potatis, palsternacka, lite av kokvattnet, oliv(!)olja, och lite ersättning mosat och passerat och hon åt med god aptit - fick tom lite banan till efterrätt, mitt lilla matmonster ...

Har vi tagit i för mycket och för tidigt? Men hon gillar ju 'riktig mat' så och jag märker att hon väntar sej ett eller två mål per dag -ersättningär visst inte så kul i längden och det kan jag förstå. Banan är ju favoriten, men jag försöker ransonera eftersom det är så sött å gôtt, särskilt ekobananerna. Ska ta ut lite sura hallon ur frysen och blanda med i morgon - ännu ett bra tips ur den här tråden

• CasaMia

Tinuska: Precis så tänker jag!

Ni som ger kyckling och köttfärs - hur gamla är barnen?
    Jag kikar på barnmatsburkarna vad de blandar i och hoppas att de har koll på när de små kan äta vad ...

Blanda i lite kokspad plus ersättning eller bröstmjölk och olja eller nåt sånt, ev osaltat smör så maten blir sådär riktigt lös och gosig, och ha lite mjölk/ersättning i en kopp bredvid och ta en sked då och då, eller doppa med varje sked så kanske det går lättare?

390 ml!!?! Å 200 ml?! Sanna äter aldrig så mycket - men desto oftare. Hon säger lixom till när hon är sugen/hungrig och vi lyder

Vill bara tala om att det har varit "galxer i hennes braxer" sen skrovmålet i går kväll. Vi kanske tog i lite där .. men hon verkar inte ha jobbigt med magen alls och är så nöjd så ...

Och idag när hon fick banan och nyheten blåbär ... Jisses!!! Hon blev alldeles galen och mumsade och lät sådär Mmm Mmm hela tiden och kletade och kladdade alldeles otroligt. Vi filmade, men jag har inget att föra över till datorn med, annars hade jag gärna visat =) Bara att bära henne rakt i badet efter, och kläderna ..?

- Var det galltvål man skulle köpa? Nån som har testat? funkar det bra? Andra tips? förutom som jag spreja den här rosa guggan som har så förarglig reklam direkt på alla fläckar precis innan man tvättar ... Visst har det funkat hittills, men vad är det i skiten? Det svider ju som s...n om man får det på fingrarna å det kan väl aldrig vara bra för barn och miljö eller ..?

• CasaMia

Hansu & Evaeng:
    Om hon gillar det med en gång då? Måste man köra samma i en vecka då oxå, eller får man variera?

*har jag gjort fel nu igen?*

• CasaMia

1979: Tack! Bra svar. Men iofs funkar ju det mesta för vårt lilla matvrak och det hon har ratat har jag faktiskt hållit med om - det luktade blä tyckte vi om potatis och blomkål på burk så hon slapp. Ska man fortfarande ge samma i typ fyra dagar om hon gillar det första gången? Vad är syftet med det?

Hur gör man förresten med majs? Pillis skriver skala - låter pilligt ... tar man majskorn på burk? frysta? Färska? Koka eller inte koka? Kan man inte mixa och passera? Är det dax för ärtor vid fyra mån? Samma procedur där som med majs?

• CasaMia

"Pillis skriver skala - låter pilligt ..."

Ooops! Hihii! Ja det var ju passande ...

• CasaMia

Tack Pillis! Jag har inte vågat göra majs, för det kändes osäkert, men nu ska jag fixa det

Jag använder förresten passersil till nästan allt, för det känns tryggare att veta att det inte blir några klumpar. Lite omständigt och kladdigt blir det ju, men vi har ju fått in vår fina diskmaskin nu

• CasaMia

Lupin: Ja, det låter ju logiskt, men när kan man börja introducera sånt? Det borde finnas en tråd om vad man kan och inte kan ge bebisar i olika åldrar och när det sen är OK ... ska nog knåpa ihop en sån ...

• CasaMia

Majstips:

Vi diskuterade ju för ett tag sen majs och ärtor. Att de ska kokas först och sen pressa pressa pressa genom sil till de minsta för att inte få skal med ... Å så såg jag i en broschyr jag fått från BVC att vitlökspress var ett verktyg man kunde använda för mindre mängder puré ...Jo tjena, typ tretton pressar för en liten tesked tänkte jag ...

tänka ... tänka ... tänka ...

Så idag köpte jag en potatispress (sån där man gör potatispuré med) på ICA och gick hem och provade. FUNKAR KANON! Skalen sitter kvar i pressen och innehållet kommer ur i skålen - allt i en enda handvändning! Vill man sen ha det ännu 'smoothare' kan man ju ta skeden och passersilen efter, men då är ju lixom det jobbigaste klart

• CasaMia

Åsså ett litet tips till evaeng mfl med hårdbajsare:

Sanna får ibland avkok på katrinplommon att dricka och det är visst både gott och gör nytta:

- Ta typ två-tre katrinplommon och hacka i småbitar.

- Koka lite vatten och häll över plommonhacket.

- Låt dra och svalna.

- Sila av och häll i flaska - Klart!

Svar på tråden Barnmat