Inlägg från: Nyckelpigan80 |Visa alla inlägg
  • Nyckelpigan80

Barnmat

Bra tråd!!! Hänger med här....

Pillis: Oj, vilken hungrig kille! Vad äter han mer under dagen?

Gmml: Har du provat att "nöta" in smaken? Alltså ge bara någon sked några dagar i rad? Så han/hon vänjer sig vid den nya smaken? Min son tyckte morotspurén (burk) var pest. Han fick ett par skedar, vid sidan av någon mat han tyckte om, i några dagar, och till slut så slank även moroten ner utan grimaser.

Jag har inte hunnit med att prova så många olika rätter ännu.
    Fisk, potatis, broccoli och vitsås funkar iaf.
    Härom dagen kokade jag kyckling, wokgrönsaker och nudlar. Det gick oxå ner. Fast jag rekommenderar inte glasnudlar, det blir väldigt klistrigt. Krävdes ganska mycket smör för att få det lättätet... Äggnudlar är säkert bättre.

Fråga: Fryst kycklingfilé är ju ofta saltmarinerad. Är det ok? De är ju ofta ganska salta...
    ** Pigan med sagornas vackraste lillprins, 5 månader gammal!**
  • Nyckelpigan80
    Grötfunderingar: Ni som gör egen gröt, hur gör ni? Mixar ni havregrynen först? Vilken sorts gryn använder ni? (Jag har fiberberikade hemma, men det kanske blir för kraftigt?) Hur mycket vatten+"gryn" blir lagom konistens? Kan man göra på nåt annat än havregryn?

Det är ju rätt stor prisskillnad på havregryn och bebisgröt....
  • Nyckelpigan80

The Bumblebee: Tack så hemskt mycket för fina recept! Ska köpa vanliga havregryn imorgon och prova!

sleeping sun: Jo, det har du säkert rätt i. Man får väl komplettera med frukt, mellanmål och till de andra måltiderna. Tack!

• Nyckelpigan80

Tinuska: Ja, det verkar vara så för många bebisar. De gillar köpematen bättre.... Kräsna små rackare det där! Man får väl prova lite.

• Nyckelpigan80

Pillis: Ja, jag kollade på mitt vanliga havregrynspaket: 5,3 mg järn/100 g. I Nestlés havregröt är det 10 mg järn/100 g. Det är nästan dubbelt så mycket....

• Nyckelpigan80

Pillis: Jag tycker att BVC överlag säger helt olika på olika ställen/olika sköterskor. Vare sig det handlar om mat, bajs, vaccin, hudåkommor osv...
    Man måste nog tyvärr vara lite kritisk och själv ta reda på fakta. Tråkigt men sant....  

• Nyckelpigan80

Pillis: Jo, det är nog sant!
    Tycker bara synd om dem som köper det BVC-sköterskorna säger rakt av... Det kan ju bli så fel....
    När jag började på högskolan för... hm... länge sen..., så fick vi höra: Nyckeln till kunskap -tänk själv! och det är nog inte så dumt att ha det i bakhuvudet... Sorry, lite OT...

• Nyckelpigan80

Det där om gluten max 3 ggr/dag har jag missat! Är det rek från BVC? Eller vart kommer det ifrån? Det låter vettigt, men det är ingen som har informerat mig om det...

Min son äter gröt 2 ggr/dag och nu håller vi på att introducera välling ist för ersättning som kvällsmål.... Så det är max alltså.... 

** Pigan med sagornas vackraste lillprins, som är feberskruttig idag**
  • Nyckelpigan80

Rättar Tinuska lite: Jod är viktigt, annars ökar risken för struma.

** Pigan med sagornas vackraste lillprins, 5 månader**
Svar på tråden Barnmat